GODE PENSJONSNYHETER: Å få pensjon for all lønn betyr mye for mange arbeidstakere, spesielt for kvinner og lavtlønte.

Martin Gutttormsen Slørdal

Regjeringen har vedtatt pensjon fra første krone

Erna Solberg (H) og regjeringen vedtok fredag at alle ansatte i privat sektor skal få pensjon fra første krone.
18.06.2021
18.06.2021 14:43

I statsråd fredag vedtok regjeringen at alle ansatte i privat sektor får pensjon fra første krone, fra 2023.

Det vekker begeistring i LO.

– Dette er en jubeldag for LO og alle arbeidsfolk. En langvarig kamp er kronet med seier. Dette har vært LO og fagbevegelsens kampsak i flere år. En million nordmenn har gått glipp av betydelige beløp i pensjon hvert år. Først og fremst lavtlønte og kvinner. Det var på tide at regjeringen endelig ga etter, sier LO-nestleder Roger Heimli til NTB.

FrP og regjeringen ble enige om dette i februar i år, men i dag ble altså vedtaket fattet.

Les også: Nå kan Barbro få pensjon fra første krone

De to andre endringene som ble vedtatt er at det innføres et minstekrav til sparing på 2 prosent fra første krone og opptil 12 G for medlemmene i ordningen, og at regelen om at man minst må ha 20 prosent stilling for å få rett til å være medlem i obligatoriske tjenestepensjonsordninger, oppheves.

Regjeringen har også vedtatt at aldersgrensen for å ha rett til obligatorisk tjenestepensjon skal senkes fra 20 til 13 år. Beregninger viser at endringen vil føre til at 51.500 ungdommer vil få økt pensjonssparing. Denne endringen skal også gjelde fra 2023.

LO-nestleder Heimli er kritisk til at regjeringen har brukt så lang tid på å vedta pensjon fra første krone.

– Dette foreslo vi allerede i 2018. Når regjeringen innfører det først fra 2023, betyr det at en million arbeidstakere har gått glipp av betydelige summer i opptjent pensjon. Det er et pensjonsran, sier han.

Pensjon fra første krone

Pensjon fra første krone dreier seg om opptjening i tjenestepensjonsordningene (OTP):

• Pensjonsopptjening av all lønn, inkludert de første 106.399 kronene (1 G).

• Pensjonsopptjening for arbeidstakere under 20 år.

• Pensjonsopptjening for arbeidstakere med mindre enn 20 prosent stilling.

• Tidligere fikk ikke ansatte pensjonsopptjening for arbeidsforhold som varte kortere enn ett år. Dette ble endret i 2019.

Dette er obligatorisk tjenestepensjon (OTP)

• Lov om obligatorisk tjenestepensjon ble vedtatt i 2005 og trådte i kraft 1. januar 2006.

• Den forplikter alle arbeidsgivere til å etablere en tjenestepensjonsordning for sine ansatte.

• Obligatorisk tjenestepensjon gjelder alle over 20 år og alle som har en stilling på mer enn 20 prosent.

• Bedriften er forpliktet til å betale et innskudd på minst 2 prosent av lønna, for lønn mellom 1 G og 12 G. G står for folketrygdens grunnbeløp, som i nå er på 106. 399 kroner.

• I folketrygden tjener du pensjon fra første krone.

18.06.2021
18.06.2021 14:43

Pensjon fra første krone

• Pensjonsopptjening av all lønn, inkludert de første 106.399 kronene (1 G).

• Pensjonsopptjening for arbeidstakere under 20 år.

• Pensjonsopptjening for arbeidstakere med mindre enn 20 prosent stilling.

Dette er obligatorisk tjenestepensjon (OTP)

• I folketrygden tjener du pensjon fra første krone.