FOLK PÅ ANBUD: Tidligere Widerøe-ansatte gikk rettens vei for å få jobb i Aviator, men tape i tingretten.

Avinor/Gaute Bruvik

Flyplassansatte saksøkte Aviator da de ikke fikk jobb, men tapte i retten

69 tidligere ansatte i Widerøe Ground Handling fikk ikke jobb i Aviator Airport Alliance da selskapet overtok bakketjeneste for SAS ved fire norske flyplasser.
08.12.2021
08.12.2021 12:22

katharina@lomedia.no

Når du skal ut og fly, sørger flyplassansatte for at du kommer deg trygt gjennom «gaten» og inn på flyet. Disse jobber i ulike selskaper som leverer bakketjenester. Deres kontrakter med flyselskapene er jevnlig er ute på anbud. Når en leverandør mister en stor kontrakt, får det store konsekvenser for de ansatte. Mange kan bli sagt opp, og noen mister viktige pensjonsordninger.

I januar i år ble hverdagen totalt endret for en god del ansatte i Widerøe Ground Handling.

Siden 2016 har selskapet levert bakketjenester til SAS-flyginger ved alle flyplasser i Norge utenom Oslo Gardermoen. Men så tapte de anbudet ved fire flyplasser, blant annet Bergen, Tromsø og Kristiansand. SAS-kontrakten tilsvarte 55 prosent av omsetningen til Widerøe Ground Handling, som var nødt til å si opp mange ansatte.

Koronatiltak: Arbeidsledige og permitterte får forhøyede dagpenger ut januar

Krevde økonomisk erstatning

Aviator Airport Alliance, som vant anbudskonkurransen, ansatte en god del av de oppsagte. Men ikke alle fikk jobb. Det er årsaken til at totalt 69 tidligere ansatte i Widerøe Ground Handling saksøkte Aviator Airport Alliance. De mente at dette var en såkalt virksomhetsoverdragelse, som ga dem rett til videre arbeid.

Ingen av saksøkerne gjorde imidlertid krav på dette i retten, hvor de krevde økonomisk erstatning.

De ansatte tapte i Hordaland tingrett. Dommerne slo 24. november fast at dette ikke var en virksomhetsoverdragelse. Dommen er ikke rettskraftig før 21. desember. Saksøkerne kan anke.

Fire av saksøkerne er medlemmer av HK. To jobber i Bergen og to i Tromsø. Resten er medlemmer i Fellesforbundet.

Les også denne: Flyplassansatte ble sagt opp, men vant i tingretten. Nå anker arbeidsgiver

Må betale over 1 million kroner

Kjell Finvåg, faglig sekretær i Handel og Kontor i Norge (HK), slår fast at flertallet av dommerne mener at dette ikke er en virksomhetsoverdragelse.

Han legger også til at pandemien var et forstyrrende element. Istedenfor å rekruttere om lag 50 prosent av de tidligere ansatte fra konkurrenten, slik Aviator Airport Alliance stipulerte, ble behovet for ansatte mindre grunnet nedstenging og reiserestriksjoner.

– I en normal situasjon ville reglene for virksomhetsoverdragelse gitt de tidligere ansatte i Widerøe Ground Handling et sterkt stillingsvern, sier Finvåg

Saksøkerne er dømt til å betale til sammen 1.074.657 kroner. Forbundene betaler den summen dersom de ikke anker, og dommen blir stående.

– Vi diskuterer fortsatt om vi skal anke eller ikke. Vi har ikke bestemt oss, sier Finvåg.

08.12.2021
08.12.2021 12:22