Knut Viggen

DEBATT:

Fagforeningshjulet: Evigvarende kamp for arbeidstakeres rettigheter

Vi arbeidstakere har makt til å påvirke og forbedre vårt eget arbeidsliv. Bruk din stemme i kommunevalget til det, oppfordrer Ole-Jacob Larsen, hovedtillitsvalgt i HK-klubben i Byggmakker CF.
14.08.2023
14.08.2023 10:19

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til HK-Nytt på epost til hk-nytt@lomedia.no

Arbeidslivet har gjennom tidene vært en arena der kampen for rettigheter og gode arbeidsvilkår har vært en konstant kamp fra arbeidstakere. Dette kraftfulle drivhjulet, som jeg kaller «fagforeningshjulet», symboliserer den kontinuerlige innsatsen som fagforeninger og våre medlemmer legger ned for å skape og vedlikeholde viktige rettigheter i arbeidsmiljøloven og hovedavtalen.

Historisk sett har fagforeningene vært en sterk stemme for arbeidstakere. Vårt engasjement og påvirkning har ført til at avtaler og forhandlinger med arbeidsgivere har blitt lovfestet, noe som har sikret arbeideres rettigheter og velferd. Fagforeningshjulet er den mekanismen som sikrer at disse hardt oppnådde rettighetene forblir intakte og stadig forbedres gjennom tiden.

Ta for eksempel prosessen med å omskape en tanke til en konkret sak som kommer inn i arbeidsmiljøloven. Denne reisen begynner ofte med et medlem i fagforeningen som bringer fram en tanke eller en problemstilling. Gjennom demokratiske prosesser innenfor fagforeningen blir tanken eller ideen formet og videreført til et landsmøte, der den inkorporeres i handlingsprogrammet. Deretter følger en grundig lobbyprosess overfor politikere, der fagforeningene søker støtte fra de som deler våre verdier og visjon.

Når en sak har fått politisk gjennomslag, begynner den virkelige oppgaven. Det er nå opp til oss tillitsvalgte å forvalte og beskytte den nye rettigheten. Dette er den første runden av fagforeningshjulet. Runde to involverer bruk i praksis, hvor erfaringer høstes, tilbakemeldinger gis, og tidligere rettigheter opprettholdes. Dette hjulet er i kontinuerlig bevegelse, og det blir tydelig at det aldri vil stoppe, det er i praksis ikke noen runde en eller to, hjulet bare snurrer.

For å holde fagforeningshjulet i bevegelse, kreves konstant innsats og initiativ. Som tillitsvalgte spiller vi en avgjørende rolle, både på arbeidsplassen og i lokalsamfunnet. Vi må kontinuerlig oppdatere oss på vårt fagområde og engasjere oss politisk. Men vi kan være politisk uavhengige, og der det er avgjørende å ha politikkens betydning i bakhodet.

I tillegg må vi grundig undersøke konsekvensene av politikken som blir ført og vurdere hvilke potensielle fordeler eller ulemper den kan medføre for arbeidstakere. Faktabasert beslutningstaking er essensiell, basert på partiprogrammer og offentlige uttalelser fra innflytelsesrike politikere.

Fagforeningshjulet er mer enn en metafor – det er et symbol på arbeidernes kamp og på de verdier og rettigheter som aldri må tas for gitt. Det minner oss om at vi som arbeidstakere har makten til å påvirke og forbedre vårt eget arbeidsliv. La oss sørge for at dette hjulet aldri stopper, og at kampen for rettferdighet og verdighet på arbeidsplassen fortsetter å forme vår fremtid.

Hjertet er rødt, og det sitter på venstre side i kroppen av en grunn.

Bruk din stemme i kommunevalget og hold fagforeningshjulet i gang!

14.08.2023
14.08.2023 10:19