Lønnsoppgjøret 2024

Brudd i oppgjøret for ansatte i media. Kan bli streik i lokalavisa

MBL skal ha tilbudt et lavere tillegg til HK enn det fagforbundet Parat allerede hadde avtalt. Det får HK til å se rødt.
SELGERE: Klassekampens avisselgere er blant dem som kanskje skal ut i streik hvis ikke meklinga fører fram.

Brian Cliff Olguin

herman@lomedia.no

Handel og Kontor (HK) og arbeidsgiverorganisasjonen Mediebedriftenes Landsforening (MBL) har brutt forhandlingene om årets lønnstillegg. MBL er en landsforening i NHO.

Nå må partene få hjelp av Riksmekleren for å bli enige. Blir de ikke enige i meklinga, blir det streik.

Lønnsoppgjøret gjelder rundt 250 ansatte omfatta av tariffavtalen medieoverenskomsten. De største HK-klubbene er i Klassekampen og i flere av Amedias aviser.

Ifølge HK blei forhandlingene brutt fordi HK fikk et dårligere tilbud enn det fagforbundet Parat (YS) og MBL blei enige om forrige uke.

– Vi ser rødt når fagforbund utafor LO blir tilbudt flere kroner enn våre medlemmer, sier HK-nestleder Lena Reitan i ei pressemelding.

Mer til andre

Parat og MBL blei enige om et generelt tillegg på 7 kroner i timen. I tillegg blei minstelønnssatsene justert opp med 8 prosent og det blei gitt et såkalt justeringstillegg på 8.050 kroner per årsverk som skal fordeles lokalt. Totalsummen er et sentralt tillegg på 21.700 kroner, opplyser Parats forhandlingerleder Katrine Roald overfor Parat24.

Justeringstillegget går ut på at en pengesum per årsverk avtales av de sentrale partene. Deretter er det opp til de lokale fagforeningene og arbeidsgiverne å fordele pengene til de ansatte på arbeidsplassen. Det gir lokale klubber mulighet til å prioritere hvem som bør få mest. Hvis de lokale partene ikke blir enige om fordelinga, fordeles justeringstillegget likt til alle, forklarer HK-nestleder Reitan overfor HK-Nytt.

Striden mellom HK og MBL handler om at HK har fått tilbudt en lavere sum per årsverk enn det Parat avtalte forrige uke, ifølge nestlederen.

– Begrunnelsen til MBL er at snittlønna til våre medlemmer er lavere. Derfor vil et like stort justeringstillegg slå ut annerledes på prosenten, sier Reitan.

Men for HK er det uaktuelt at Parat skal ha mer penger å fordele til sine medlemmer på arbeidsplassene enn det HK-klubbene har.

– Disse overenskomstene har det samme omfanget og kan gjelde i de samme bedriftene. I noen bedrifter er det både HK-klubber og Parat-klubber på samme sted. Da kan Parat-medlemmene få mer enn HK-medlemmene, sier Reitan.

Resultatet i medieoverenskomsten følger vanligvis resultatet i Standardoverenskomsten, som er den største avtalen HK har med NHO.

Klare for streik

– Vi hadde forventa at arbeidsgivere med en så lang tradisjon for samarbeid med fagbevegelsen ville forstå viktigheten av å fordele rettferdig, sier Reitan i pressemeldinga.

I ei pressemelding går ikke MBL mer inn på hvorfor det blei brudd i forhandlingene:

– Det var dessverre ikke mulig å komme til enighet i forhandlingene. Oppgjøret går derfor til mekling, sier MBLs forhandlingsleder Øystein Takle Lindholm.

Dato og tidspunkt for meklinga er foreløpig ikke klart.

– Vi hadde ikke trodd at dette skulle ende med mekling, men når det blei utfallet, er vi klare og må forberede oss på streik, avslutter HK-nestleder Reitan.