FORNØYDE: Fra venstre leder for LOs sommerpatrulje, Sindre Hornnes, arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen og Norli-medarbeiderne Johannes Stormyhr Tvedt (16), Fateha Moshamed (18) og Selma Flood (24).

LOs sommerpatrulje

Arbeidsministeren ga råd til ungdom i sommerjobb

Arbeidsminister Marte Mjøs Persen skrøt av Johannes, Fateha og Selma da hun var med LOs sommerpatrulje på besøk hos bokhandelen Norli i Universitetsgata i Oslo.
30.06.2023
06.07.2023 14:41

brian.cliff.olguin@lomedia.no

– Hva er det?

16 år gamle Johannes Stormyhr Tvedt har nettopp hørt arbeids- og inkluderingsministeren skryte av klubblederen som forklarte henne om arbeidernes rettigheter på hotellet hun jobbet på som ung arbeidstaker for mange år siden.

– Å ja, klubblederen er en tillitsvalgt, forklarer Selma Flood (24).

Hun jobber sammen med Tvedt og Fateha Moshamed (18) på bokhandelen Norli i Universitetsgata i Oslo. I sommer kommer de tre til å være blant de mange tusen sommervikarene rundt om i landet.

LOs sommerpatrulje er på besøk. I år er det 39. gang LO-organiserte unge mennesker reiser rundt og informerer andre unge i sommerjobb om pliktene og rettighetene deres i arbeidslivet.

Lederen for LOs sommerpatrulje, Sindre Hornnes, har denne dagen tatt turen sammen med Dunia Zeinalzadeh som driver sommerpatruljen i Oslo og Akershus. De har fått med seg arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen (Ap) på patrulje.

Sindre Hornnes er leder for sommerpatruljen. Her med arbeids- og inkluderingsminister, Marte Mjøs Persen.

Brian Cliff Olguin

De tre unge sommervikarene på Norli får også tips av Persen.

– Dere må alltid sørge for å få arbeidskontrakt. Og hvis du ikke skjønner innholdet, så spør en voksen eller fagforeningen, sier hun til de tre.

Persen skryter av ungdommene i sommerjobb.

– Jeg vil bare si at det dere gjør nå er kjempelurt. Unge som bruker en del av fritida si på å jobbe kommer godt ut av det i framtida, sier arbeids- og inkluderingsministeren.

Hun sikter til tall fra Statistisk sentralbyrå som viser at ungdommer som hadde en sommerjobb eller deltidsjobb som 17-åringer, tjener nesten 100.000 kroner mer i året som voksne, enn jevnaldrende uten jobb.

Persen er nysgjerrig på hvor mye ungdommene visste om pliktene og rettighetene i arbeidslivet før de begynte å jobbe.

– Nei, vi hadde i litt om det å jobbe i forbindelse med Operasjon Dagsverk, men jeg kjente ikke særlig mye til det med avtaler og rettigheter før jeg begynte å jobbe her, sier Tvedt.

Persen liker at ungdom møter ungdom som hjelper med informasjon om arbeidslivet. Særlig i møte med useriøse arbeidsgivere er informasjon viktig.

– Det er viktig at unge arbeidstakere møter et trygt og godt arbeidsliv. Jobb er ikke bare en kilde til lønn. Det er også en viktig arena for mestring og samhandling med andre mennesker, sier Persen til HK-Nytt.

Hun er selv medlem i Handel og Kontor.

Sommerpatruljen legger igjen informasjonsbrosjyrer til sommervikarene.

Ordna forhold

Det smiles rundt bordet. Norli Universitetsgata har tariffavtale, som betyr at de ansatte har flere goder enn det som er lovfestet i arbeidsmiljøloven. Ingen av de unge rundt bordet er heller helt nye i arbeidslivet. Likevel går de gjennom spørreskjemaet til sommerpatruljen.

– Har dere arbeidskontrakt? Får dere nødvendig opplæring? Har dere hørt om tariff? Hvordan funker det med vaktlistene?

Det er mange spørsmål, men ingenting å utsette så langt. De unge arbeidstakerne kjenner til det meste. Tvedt begynte å jobbe i Norli allerede da han var 14 år gammel under Operasjon dagsverk-dagen og Moshamed (18) har jobbet deltid i en annen Norli-butikk.

Hornnes forteller dem at bedrifter med tariffavtaler setter av mer til feriepenger – 12 prosent sammenlignet med 10,2 prosent som er minimum i loven. De blir også minnet på overtidsbetalingen som er regulert i tariffavtalen. Det nikkes fremdeles rundt bordet.

– Dere som jobber i bokhandel kan også organisere dere i Handel og Kontor, et av flere LO-forbund som til sammen organiserer en million nordmenn. Er dere medlemmer, spør Hornnes.

– Jeg er med i LO, men i Fagforbundet, svarer Flood og bryter stillheten.

Til daglig studerer hun litteratur og har tidligere jobbet deltid på sykehjem. Men verken Tvedt eller Moshamed har tenkt noe særlig over det å være fagorganisert.

– Jeg kan ikke huske å ha blitt stilt det spørsmålet tidligere, men nå som sommerpatruljen har besøkt oss og tatt med informasjon er det noe jeg kommer til å vurdere, sier Moshamed.

Dunia Zeinalzadeh oppgir at bare i Oslo og Akershus rakk sommerpatruljen i fjor å gjennomføre 800 intervjuer med ungdom i sommerjobb. I år er ambisjonen å rekke minst like mange.

Brian Cliff Olguin

Fra venstre Johannes Stormyhr Tvedt (16), Fateha Moshamed (18) og Selma Flood (24) som kommer til å jobbe denne sommeren i Norli Universitetsgata.

30.06.2023
06.07.2023 14:41