Arbeiderkvinner skulle hedres gjennom kunst: Så dro LO i bremsen

LO Stavanger ville bruke rundt to millioner kroner på en skulptur for å hedre arbeiderkvinnene i byen. Slik ble det ikke.

Brian Cliff Olguin

brian@lomedia.no

I 2022 hadde LO i Stavanger og Omegn fått klarsignal av kommunen til å starte en prosess for å gi en skulptur i gave til byen.

Kunstverket skulle hedre arbeiderkvinnene og samvirkelagene og plasseres på et historisk relevant sted. Mer presist på Nytorget i Stavanger, hvor det gamle samvirkelaget Forbrugsforeningen Bikuben en gang holdt til.

Nytorget og området rundt er i ferd med å pusses opp i forbindelse med at Stavanger fyller 900 år i 2025. Timingen kunne ikke vært bedre.

Kunstverket skulle baseres på «Hu Jenny», en fiktiv butikkmedarbeider fra et dikt og sang av den lokale poeten Gunnar Roalkvam. Fire kunstnere ble invitert til å sende inn sine bidrag, som skulle konkurrere om oppdraget.

Men prosjektet stoppet opp i fjor høst.

Det var Stavanger Aftenblad som først meldte at LO-avdelingen i Stavanger stanset prosjektet.

Bakgrunn: Arbeiderkvinnene blir hedret med statue.

Splittet jury

Det var i 2022 at LO i Stavanger og Omegn etablerte et skulpturutvalg som skulle vurdere hvilke kunstnere skulle sende inn bidrag.

Den lukkede konkurransen skulle så vurderes av en egen jury.

Juryen besto av sju representanter; fire fra kommunens kunstutvalg og tre fra skulpturutvalget til LO Stavanger. Her ble det full splid.

Mens tre støttet opp om forslaget fra illustratør og billedkunstner Per Dybvig, stilte to LO-representanter seg bak bidraget til Runi Langum og Hans Martin Øien.

De to andre stemmene fra kommunens representanter gikk for Lina Viste Grønlis forslag.

Til HK-Nytt forteller daværende leder i LO Stavanger og Omegn, Jo Jenseg, at de ikke syntes at Dybvigs forslag svarte på noe av det de hadde gått ut med i konkurranseutlysningen.

– Verken arbeiderkvinner eller samvirketanken var synlig. Kanskje det lille handlenettet som figuren ved benken bar på, men det var for tynt, sier Jenseg.

Han syns derimot at Langum og Øiens forslag, som også begeistret to stemmer fra LO-representantene, svarte bedre på oppgaven.

Men Jenseg og styret endte opp med å dra i bremsen.

Per dybvig

Illustrasjon: Runi Langum og Hans Martin Øien

Illustrasjon: Line Viste Grønli

Kritisk

Marita Skogen, som først satt i LOs skulpturutvalg og var med videre i juryen, forteller til HK-Nytt at hun syns prosessen var uryddig.

– Den første protokollen som ble sendt til styret i LO Stavanger var ikke signert av alle, og styret ble ikke framlagt uenighetene, sier hun.

Skogen var en av dem som stemte for Dybvigs bidrag under juryeringen.

Illustrasjon: Per Dybvig

Hun synes at LO-representantenes synspunkt på bidragene er gammeldags og kunnskapsløst, og at noen få stemmer ønsket å få gjennom sitt syn.

– Akkurat som vi ikke lager aspik til middag lenger, hører figurative bronsestatuer til en annen tid, mener Skogen.

Hun syns at LO ikke respekterte de kunstfaglige stemmene i juryen.

– Medlemsmassen til LO er mer mangfoldig enn representanter på 60 pluss. Det er kjedelig at noen få stemmer uten kunstfaglig kompetanse, men med mye makt, skrinlegger prosessen, sier Skogen til HK-Nytt.

Skogen var selv medlem i Fagforbundet gjennom fagforeningen Teater og Scene.

Jenseg, som gikk av som leder i LO Stavanger og omegn 18. april, svarer slik på kritikken:

– Jeg kan ikke benekte at jeg er over 60 år gammel, men den type kritikk om kunstsyn er ikke ny. Vi var opptatt av å få fram kvinneperspektivet og samvirketanken. Skogen var dessuten selv med på å invitere de andre kunstnerne som ikke fikk nok stemmer. Disse er også anerkjente i sine felt, sier han.

Når det kommer til kritikken om mangelfull informasjon til styret, svarer Jenseg følgende:

– Skogen og et medlem til sendte inn to uttalelser i to omganger som ble forelagt styret, uten det ble sett som god nok grunn til å gjenoppta eller kreve en ny behandling. Dermed er tilbudet om gave til kommune trukket tilbake, avslutter han.

Sissel M. Rasmussen

Kostbar prosess

Tall fra LO Stavanger og Omegn viser at de hadde fått inn totalt 840.000 kroner i bidrag til «Hu Jenny». Når en også tar med lovnadene om støtte fra ulike foreninger og organisasjoner, hadde beløpet kommet opp i 1,6 millioner før Jenseg og styret i LO Stavanger trakk i bremsen.

En del penger er allerede brukt til honorar til kunstkonsulenten og de fire kunstnerne. I tillegg til møtekostnader – totalt rundt 320.000 kroner.

Jenseg forteller at etter kostnadene er dekket, vil de resterende pengene tilbakebetales til de ulike bidragsyterne.

Lederen i LOs skulpturutvalg, Morten Wiik, har også blitt forelagt kritikken fra Marita Skogen.

– Det er lov å være uenig om prosessen, men prosjektet var forankret i LO Stavanger og Omegn, og beslutningen om å ikke gå videre med skulpturprosjektet er gjort i styret, skriver han i en SMS til HK-Nytt.

– Jeg er personlig veldig lei for at vi ikke klarte å få til en skulptur som kunne fortelle forbrukersamvirkets historie i Stavanger og på Nytorget, avslutter han.