SEIER: Amazon Labor Union-leder Chris Smalls jubler etter at et flertall på et Amazon-lager stemte ja til å etablere en fagforening på arbeidsplassen.

BRENDAN MCDERMID / Reuters / NTB

Amazon-ansatte i USA har fått sin første fagforening

En gruppe ansatte på teknologigigantens New York-lager har tvunget selskapet til å anerkjenne etableringen av en fagforening.
08.04.2022
08.04.2022 15:41

andre.kjernsli@lomedia.no

55 prosent av de ansatte på Amazon-lageret i delstaten New York stemte fredag i forrige uke for å bli en del av fagforeningen Amazon Labor Union, som er ledet av den tidligere ansatte Chris Smalls. Det skriver BBC.

Amazon, som er USAs nest største arbeidsgiver med over en million ansatte, har siden etableringen av selskapet kjempet imot at deres ansatte skal organisere seg, og er skuffet over resultatet. I en uttalelse skriver Amazon at alle parter er best tjent med en direkte dialog mellom selskapet og den enkelte ansatte – de hevdet sågar at lokale lovgivere på en kritikkverdig måte har vært med på å påvirke det historiske resultatet.

Etableringen av fagforeningen betyr at rundt 8.000 arbeiderne på Staten Island-lageret til teknologi-giganten gir Amazon Labor Union oppgaven med å forhandle fram en tariffavtale.

Tidligere Amazon-ansatt i bresjen

I delstaten Alabama foregår det en lignende etablering, men der mener Amazon at de fortsatt har en mulighet til å reversere resultatet.

Chris Smalls, mannen bak fagforeningen Amazon Labor Union, jobbet selv i Amazon i litt over fire år før han i 2020 fikk sparken. Årsaken til oppsigelsen var hans protester mot det han mente var Amazons brudd på koronarestriksjonene i avdelingen han var ansatt i.

I 2021 etablerte 33 år gamle Smalls Amazon Labor Union, der han jobber for høyere lønninger, sykelønnsordninger, forbedrede ferieordninger og et oppgjør med det han kaller en diskriminerende personalpolitikk. Han startet med to tomme hender, og en innsamlingsaksjon på GoFundMe, ifølge BBC.

Lav organiseringsgrad i USA

Etableringen av den første fagforeningen blant Amazon-ansatte kommer i en periode der fagforeningene er på fremmarsj i USA. De siste månedene har pådrivere ledet vellykkede fagforenings-kampanjer hos ulike arbeidstakere i USA. Til tross for dette er bare 6,1 prosent av de ansatte i privat sektor i USA organisert.

I torsdagens utgave av Dagsavisen skriver LO-rådgiver Jonas Bals om fagforeningsknusing, både i USA og her hjemme.

– De som nå lykkes med å etablere fagforeninger i USA benytter de samme strategiene som er amerikanske bil- og stålarbeiderne gjorde på 1930-tallet, sier Bals.

Nettopp det at de starter på bar bakke, og må bygge opp fagforeningene sine helt fra grunnen, gjør at det er en del å lære og la seg inspirere av, mener han.

Næringslivet i USA frykter fagforeninger

– I kjølvannet av Metoo- og Black Lives Matter-bevegelsene har vi sett at mange yngre arbeidstakere nå flokker seg om fagforeningene, og et stort flertall av amerikanerne sier de kunne tenkt seg å ha en fagforening, sier Bals.

Men de møter motstand.

– Amerikanske næringslivsledere er livredde for organiseringsbølgen som er i gang, sier Bals.

Ett eksempel på den organiseringsoffensiven som er i gang, er ifølge Bals kaffekjeden Starbucks, der mange ansatte har organisert seg de siste månedene.

– Sist jeg sjekka hadde 176 Starbucks-kafeer søkt om å få avholde avstemninger om å bli organisert.

– La oss inspirere

Bals mener at det finnes flere eksempler på forsøk på fagforeningsknusing eller «union busting», som de kaller det i USA, i Norge.

– Men takket være godt og hardt fagforeningsarbeid har ikke denne fagforeningsknusingen blitt noen suksess. Selv om vi i Norge har et helt annet utgangspunkt enn arbeidere i USA, så bør vi studere erfaringene de har gjort seg og la oss inspirere av dem som har klart å gjøre motstand, avslutter LO-rådgiveren.

08.04.2022
08.04.2022 15:41