JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Mange tusen arbeidsplasser kan forsvinne i luftfarten om ikke permitteringsordningen utvides

Tirsdag kommer revidert nasjonalbudsjett. Håpet fra HKs medlemmer i luftfarten er at permitteringsordningen utvides fra 26 til 52 uker.
TRENGER MER HJELP: Amir Mayani mener luftfarten og reiselivet må få mer hjelp av regjering og storting.

TRENGER MER HJELP: Amir Mayani mener luftfarten og reiselivet må få mer hjelp av regjering og storting.

Martin Guttormsen Slørdal

erlend@lomedia.no

Luftfarten er nede for telling. Det har den vært siden koronakrisen stoppet Norge i mars – og det kommer den til å være lenge. Det gjelder hele reiselivet.

Nettopp derfor krever HKs medlemmer i luftfarten at regjeringen kommer med en utvidelse av perioden arbeidsgiverne slipper å betale lønn under permittering. I dag er arbeidsgiverne fritatt lønnsplikt i 26 uker – det vil si at man kan få dagpenger fra staten. Lengden på denne perioden har variert, den ble for eksempel utvidet til 52 uker under finanskrisen.

Og det er nettopp dette nivået FLR (Fagforeningen for Luftfart og Reiseliv) i HK mener regjeringen nå må legge seg på. Og aller helst allerede når revidert nasjonalbudsjett kommer tirsdag.

Stor krise

– Det er fortsatt krise i luftfarten. Om vi ikke får endringer i permitteringsreglene, så blir det mange runder med oppsigelser. Ikke bare i flyselskapene, men også hos underleverandørene, som handlingsselskapene, advarer Amir Mayani, leder av FLR i HK.

Han har måttet trøste mang en tillitsvalgt og medlem under koronakrisa. Nå frykter han at permitteringene glir over i oppsigelser. De fleste av hans medlemmer ble permittert i mars. Legg på 26 uker, og Mayani spår masseoppsigelser i september. Og med tre måneders oppsigelsesfrist betyr det at oppsigelsesprosessene må starte allerede i juni.

Les også: Kan arbeidsgiver nekte deg å ta ut ferie? Dette er rettighetene dine

Det haster med andre ord å få utvidet permitteringsordningen.

– Vi må få beskjed helst allerede i mai. Revidert nasjonalbudsjett hadde vært et passende tidspunkt. Graden av nedbemanning avhenger av permitteringsordningen. Når man ikke lenger kan permittere, så blir neste skritt nedbemanninger. Det er minst like kritisk nå som under finanskrisen. Det kan stå om tusenvis av arbeidsplasser, advarer Mayani.

Masseoppsigelser i SAS

FLR-lederen kommer ikke med tomme trusler. SAS har allerede varslet om at de må kvitte seg med mange ansatte. 5.000 årsverk skal bort. Permanent. 1.300 skal tas i Norge, ifølge planene som ble lansert 28. april. Det tilsvarer rundt 1.700 stillinger, ifølge Pål Gisle Andersen, klubbleder for de HK-organiserte i SAS Ground Handling.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

– Om ikke permitteringsordningen utvides, så kan vi ende på et tall som er nærme 1.700. Vi er helt avhengig av utvidelse til 52 uker om vi ikke skal måtte gå til oppsigelser i stort omfang. Og vi må få beskjed så fort som overhodet mulig, sier Andersen til HK-Nytt.

Klubblederen sitter i disse dager i drøftelser om hvor kuttene skal komme i SAS. Men håpet er at ikke alle 1.700 stillingene skal måtte bort. Den nøkkelen sitter regjeringen med.

– Det spiller vel ingen rolle for regjeringen om man går på dagpenger for at man er permittert eller om man gjør det for at man er arbeidsledig. For oss handler det om å beholde dyrebar kompetanse, og den vil vi få behov for når flytrafikken tar seg opp igjen mot vår og sommer neste år, sier Andersen.

Trenger mye hjelp

En utvidet permitteringsordning er ikke det eneste FLR ønsker seg fra regjeringen. En lang smørbrødliste med krav ble sendt til ulike politikere på Stortinget. Her er overskriftene fra brevet:

• Utvidelse av permitteringsordningen til 52 uker

• Feriepenger av dagpenger

• Kompensasjon ved begrensning av antall passasjerer

• Kompensasjon for faste utgifter

• Kompensasjon til assistanse- og handlingsselskapene

• Støttetiltak må kompensere for tapte inntekter og tapt omsetning

• Lånegarantier for luftfarten

• Statlig oppkjøp og støtte

• Miljømessige konsekvenser

Kort oppsummert: Luftfarten og reiselivet trenger enda mer hjelp. Det som har kommet til nå er ikke nok, sier Mayani i FLR.

– Jeg skjønner at det er viktig å hindre smitten. Jeg sier ikke at man ikke skal ha regler, men vi trenger kompensasjon for å holde bedriftene i gang, så det ikke slår ut enda mer økonomisk. Det har kommet mange restriksjoner, og da må vi få støtte, ikke flere spark mens vi ligger nede!

MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV