– Mange tusen arbeidsplasser kan forsvinne i luftfarten om ikke permitteringsordningen utvides
Tirsdag kommer revidert nasjonalbudsjett. Håpet fra HKs medlemmer i luftfarten er at permitteringsordningen utvides fra 26 til 52 uker.
TRENGER MER HJELP: Amir Mayani mener luftfarten og reiselivet må få mer hjelp av regjering og storting.
Martin Guttormsen Slørdal
Saken oppsummert
erlend@lomedia.no
Luftfarten er nede for telling. Det har den vært siden koronakrisen stoppet Norge i mars – og det kommer den til å være lenge. Det gjelder hele reiselivet.
Nettopp derfor krever HKs medlemmer i luftfarten at regjeringen kommer med en utvidelse av perioden arbeidsgiverne slipper å betale lønn under permittering. I dag er arbeidsgiverne fritatt lønnsplikt i 26 uker – det vil si at man kan få dagpenger fra staten. Lengden på denne perioden har variert, den ble for eksempel utvidet til 52 uker under finanskrisen.
Og det er nettopp dette nivået FLR (Fagforeningen for Luftfart og Reiseliv) i HK mener regjeringen nå må legge seg på. Og aller helst allerede når revidert nasjonalbudsjett kommer tirsdag.
Stor krise
– Det er fortsatt krise i luftfarten. Om vi ikke får endringer i permitteringsreglene, så blir det mange runder med oppsigelser. Ikke bare i flyselskapene, men også hos underleverandørene, som handlingsselskapene, advarer Amir Mayani, leder av FLR i HK.
Han har måttet trøste mang en tillitsvalgt og medlem under koronakrisa. Nå frykter han at permitteringene glir over i oppsigelser. De fleste av hans medlemmer ble permittert i mars. Legg på 26 uker, og Mayani spår masseoppsigelser i september. Og med tre måneders oppsigelsesfrist betyr det at oppsigelsesprosessene må starte allerede i juni.
Les også: Kan arbeidsgiver nekte deg å ta ut ferie? Dette er rettighetene dine
Det haster med andre ord å få utvidet permitteringsordningen.
– Vi må få beskjed helst allerede i mai. Revidert nasjonalbudsjett hadde vært et passende tidspunkt. Graden av nedbemanning avhenger av permitteringsordningen. Når man ikke lenger kan permittere, så blir neste skritt nedbemanninger. Det er minst like kritisk nå som under finanskrisen. Det kan stå om tusenvis av arbeidsplasser, advarer Mayani.
Masseoppsigelser i SAS
FLR-lederen kommer ikke med tomme trusler. SAS har allerede varslet om at de må kvitte seg med mange ansatte. 5.000 årsverk skal bort. Permanent. 1.300 skal tas i Norge, ifølge planene som ble lansert 28. april. Det tilsvarer rundt 1.700 stillinger, ifølge Pål Gisle Andersen, klubbleder for de HK-organiserte i SAS Ground Handling.
– Om ikke permitteringsordningen utvides, så kan vi ende på et tall som er nærme 1.700. Vi er helt avhengig av utvidelse til 52 uker om vi ikke skal måtte gå til oppsigelser i stort omfang. Og vi må få beskjed så fort som overhodet mulig, sier Andersen til HK-Nytt.
Klubblederen sitter i disse dager i drøftelser om hvor kuttene skal komme i SAS. Men håpet er at ikke alle 1.700 stillingene skal måtte bort. Den nøkkelen sitter regjeringen med.
– Det spiller vel ingen rolle for regjeringen om man går på dagpenger for at man er permittert eller om man gjør det for at man er arbeidsledig. For oss handler det om å beholde dyrebar kompetanse, og den vil vi få behov for når flytrafikken tar seg opp igjen mot vår og sommer neste år, sier Andersen.
Trenger mye hjelp
En utvidet permitteringsordning er ikke det eneste FLR ønsker seg fra regjeringen. En lang smørbrødliste med krav ble sendt til ulike politikere på Stortinget. Her er overskriftene fra brevet:
• Utvidelse av permitteringsordningen til 52 uker
• Feriepenger av dagpenger
• Kompensasjon ved begrensning av antall passasjerer
• Kompensasjon for faste utgifter
• Kompensasjon til assistanse- og handlingsselskapene
• Støttetiltak må kompensere for tapte inntekter og tapt omsetning
• Lånegarantier for luftfarten
• Statlig oppkjøp og støtte
• Miljømessige konsekvenser
Kort oppsummert: Luftfarten og reiselivet trenger enda mer hjelp. Det som har kommet til nå er ikke nok, sier Mayani i FLR.
– Jeg skjønner at det er viktig å hindre smitten. Jeg sier ikke at man ikke skal ha regler, men vi trenger kompensasjon for å holde bedriftene i gang, så det ikke slår ut enda mer økonomisk. Det har kommet mange restriksjoner, og da må vi få støtte, ikke flere spark mens vi ligger nede!
Flere saker
AVTALE I BOKS: Grenseavtalen om hvilket forbund som skal ha retten til å organisere hvilke grossistlagre ble signert av leder i Handel og Kontor, Christopher Beckham (til venstre) og leder i Fellesforbundet, Christian Justnes, mandag 1. desember.
Herman Bjørnson Hagen
Striden om hvem som «eier» lagerarbeiderne er over
TØFT BOLIGMARKED: Kristine Leistad har ikke råd til å kjøpe bolig alene. Da må hun eventuelt finne noen å kjøpe sammen med.
Martin Guttormsen Slørdal
Kristine (26) tjener 452.500 kroner, men må fortsatt bo hjemme hos mor
Ordningen med halvt skattetrekk ble innført i 1952 – fordi folk, da som nå, har høyere utgifter i desember i forbindelse med julefeiringen.
Ole Palmstrøm
Dette må du vite om «halv skatt» før jul
Nå får ansatte og deres tillitsvalgte økt innflytelse på omstilling i bedriftene som handler om å tilpasse seg klimaendringene.
Håkon Mosvold Larsen / Terje Pedersen / NTB
LO og NHO er enige om en ny hovedavtale
Finanspolitisk talsperson Hans Andreas Limi (Frp).
Leif Martin Kirknes
Frp gir fagorganiserte 1000 kroner mindre i skattelette
Jonas Sandboe

