TUNGE TAK: Det har vært en belastning for mange tillitsvalgte, denne koronakrisa. Så også for Amir Mayani.

Tårer, frykt og lange arbeidsdager: – Å være tillitsvalgt under koronakrisa har vært en psykisk påkjenning, sier Amir Mayani

Fagforeningslederen har fått mye krisekunnskap de siste ukene. En kunnskap Amir Mayani håper han aldri får bruk for igjen.
20.04.2020
20.04.2020 12:35

erlend@lomedia.no

Det har blitt usedvanlig lange dager. Det være seg på kontoret eller hjemmekontoret. Amir Mayani er både konserntillitsvalgt i handlingselskapet Aviator, og leder i FLR i HK, altså Fagforening for Luftfart og Reiseliv.

FLR er en landsomfattende fagforening, med 1.640 medlemmer spredt over landet. Med mange lokale tillitsvalgte. Som leder av FLR, blir Mayani de tillitsvalgtes tillitsvalgte.

Les også: Tillitsvalgt i krisetid: Slik tar du som best vare på medlemmene dine – og deg selv

Det er en posisjon som har tatt tid – og krefter – siden koronakrisa slo til. En av dagene logget Mayani 38 telefonsamtaler i løpet av en 12-timersperiode. Samt en haug med sms-er og meldinger. Og alle de epostene han bare rakk.

Det har aldri vært så krevende å være tillitsvalgt, mener Mayani.

– Dagene rundt 12. mars, vel, det var utfordringer på et helt nytt nivå. Det var noe nytt hver dag, det var ny informasjon støtt og stadig. Folk var i sjokk, det var redsel og bekymringer. Ingen visste hva som kom til å skje.

Individer, ikke hast

Det er mange baller i luften samtidig. Sju års erfaring som tillitsvalgt hjelper, så klart, men det er likevel nærmest en umulig oppgave å sortere ut hva som skal prioriteres først når mailboksen renner over og telefonen går varm.

Les mer: ISS-ansatte på Gardermoen føler seg overkjørt av arbeidsgiveren: – Vi blir ikke lyttet til, sier tillitsvalgt

Og han kan ikke bare haste seg gjennom forespørslene. Alle som tar kontakt har ulike behov, det være seg hvilket problem de har eller måten Mayani skal hjelpe dem løse problemet.

– Det er viktig å være en god lytter, du må bruke den tiden som trengs på hver henvendelse. Det er heller ikke alle som tåler å høre at en spade er en spade, så det gjelder å levere samme informasjon med forskjellige ord.

Psykisk for psykologen

Til og med en del lokale avdelingsledere har valgt å kontakte FLR-lederen før de ringer sin egen HR-avdeling. Men mest lokale tillitsvalgte. Og noen enkeltmedlemmer.

ABONNER PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV

– Jeg har aldri vært mer psykolog enn i disse dagene. Det har vært mange tårer over telefonen fra mange kanter av landet. Det er redsel for jobber, for økonomi – og lokale tillitsvalgte som merker at presset blir for stort.

Også Mayani har kjent på stresset. Ikke bare skal han være tillitsvalgt for medlemmer og andre tillitsvalgte; hele bransjen hans, luftfarten, lever i limbo.

HK lager egne tilbud til korona-permitterte

Det gjelder også hans egen arbeidsgiver, handlingselskapet Aviator, som vil forsvinne om Norwegian ikke klarer å lande trygt på alle hjulene.

– Jeg klarer fortsatt ikke å slappe helt av. I verste fall venter en gigantisk nedbemanning. Jeg frykter også for framtidas arbeidsliv, jeg er redd koronaviruset kommer til å gi varige endringer i arbeidslivet, sier Mayani.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

Men, han har ikke møtt veggen og velger å være så optimistisk han bare kan.

– Jeg har lært veldig mye, jeg kunne sikkert fått jobb på Nav nå, ler Mayani.

Som er bedre rustet enn noen gang for kriser i arbeidslivet. Men:

– Det er kunnskap jeg håper jeg aldri får bruk for igjen.

20.04.2020
20.04.2020 12:35