JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

ISS-ansatte på Gardermoen føler seg overkjørt av arbeidsgiveren: – Vi blir ikke lyttet til, sier tillitsvalgt

Da koronaviruset stoppet nær all luftfart, fikk ikke tillitsvalgt Irene Fahre være tilstrekkelig med i permitteringsprosessen. Arbeidsgiver ISS benekter på sin side at de har brutt tariffavtalen.
SKUFFET: Irene Fahre, tillitsvalgt i ISS assistanse, er skuffet over at arbeidsgiveren ikke har hørt på henne i permitteringsprosessen på Gardermoen.

SKUFFET: Irene Fahre, tillitsvalgt i ISS assistanse, er skuffet over at arbeidsgiveren ikke har hørt på henne i permitteringsprosessen på Gardermoen.

Erlend Angelo

erlend@lomedia.no

Koronaviruset lammet flytrafikken raskt. Nesten over natta var flere tusen ansatte permittert, etter at landets innbyggere fikk beskjed om å reise minst mulig.

Det rammet også ansatte i ISS PRM, som utfører assistansetjenesten på Gardermoen. Det er de som har ansvaret for å frakte passasjerne som ikke kommer seg rundt på flyplassen på egenhånd. Som oftest i rullestoll.

I skrivende stund er 73 av 100 ansatte permittert, ifølge tillitsvalgt Irene Fahre.

Luftfarten nær utradert av korona: – Stort sett alle er eller blir permittert

Men i motsetning til resten av selskapene på hovedflyplassen, så var arbeidsgiver ISS lite interessert i å involvere de tillitsvalgte i prosessen rundt permitteringene. Det gjør Irene Fahre både oppgitt og forbannet.

– Hvorfor ikke følge tariffavtalen når vi først har den? Nå fører det bare til frustrasjon istedenfor at vi hadde løst dette sammen. Jeg får jo ikke gitt god informasjon til mine medlemmer når jeg ikke får drøftet det i forkant med arbeidsgiver, sier Fahre når hun møter HK-Nytt på en nesten folketom Gardermoen i slutten av mars.

Fahre: – Feil i utvalg

I Hovedavtalen, som er en del av tariffavtalen, står det at de tillitsvalgte skal involveres tidlig, og at det skal drøftes. Tillitsvalgte skal ha reell medinnflytelse, står det blant annet.

Det mener Irene Fahre i ISS at hun ikke fikk.

– Vi hadde generelle drøftelser, men jeg var aldri involvert i omfang eller utvalg av permitteringene. Jeg har i etterkant bestridt det, og mener det er gjort feil, blant annet riktighet i stillingsprosent og ansiennitet på flere av de ansatte, sier Fahre.

Milliardpakke til luftfarten: – En gladnyhet!

Nå har de også fått restriksjoner på at hver ansatt kun skal trille en passasjer om gangen.

Summen er at det fortsatt trengs flere folk enn det ISS har lagt opp til. For mange ble permittert for tidlig, mener Fahre – som føler hun ikke blir hørt.

– Det er masse akuttoppdrag fortsatt, altså uplanlagte oppdrag. Det krever en større bemanning. De som har besluttet permitteringsgraden kjenner nok ikke til flyplassdrift så godt, sukker Fahre.

MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV

Fahre og de ansatte forstår at det må permitteres. Men Fahre med flere er frustrert over at arbeidsgiveren samtidig sender meldinger til de ansatte, også de permitterte, med ledige vakter og ønske om at man melder seg for jobb. Det skjer i et sånn omfangt at det tyder på at behovet for arbeidskraft er større enn ISS har beregnet, understreker Fahre.

– Avinor-ansatte, Heimevernet og ansatte i ISS Tralletjeneste måtte trø til for å dekke hullene vi etterlot oss. De har heller ikke opplæring i vårt arbeid, legger hun til.

ISS: – Vi har involvert Fahre

Arbeidsgiver ISS sier derimot via sin konserndirektør for kommunikasjon at Fahre er tatt med på drøfting og involvert på lik linje med øvrige tillitsvalgte.

STENGTE LOKALER: Det er mye som er stengt på en lite travel Oslo Lufthavn i disse dager.

STENGTE LOKALER: Det er mye som er stengt på en lite travel Oslo Lufthavn i disse dager.

Erlend Angelo

– Slik vi tolker Hovedavtalen har vi drøftet dette på korrekt nivå og den tillitsvalgte har signert protokoller både 3. mars og 10.mars. Hun har blitt holdt orientert om hvem som blir permittert og fått en begrunnelse for de som er beholdt. Vi har ikke gjennomført drøfting av hver enkelt person slik den tillitsvalgte ønsker, skriver kommunikasjonsdirektør Ronny Pettersen i en epost til HK-Nytt – og understreker at de også har ukentlige informasjonsmøter med de tillitsvalgte.

– Jeg vet ikke hvem Ronny Pettersen er, har aldri møtt ham eller vært i kontakt med ham. Jeg vet ikke hvor godt orientert han er. Men jeg var ikke invitert til drøftingsmøte 3. mars. Derimot hadde vi et eget drøftingsmøte 6. mars, der vi ble enige om et betinget varsel for permitteringer. Her drøftet vi ikke utvalg, kontrer Irene Fahre.

Les også: Amedia permitterer annonseselgere

– Jeg mottok heller ikke innkalling til drøftingsmøtet 10.3. Dette måtte holdes med meg alene på Oslo Lufthavn neste dag der vi signerte protokoll om permitteringer. 9. og 13. mars fikk jeg avslag fra ISS på skriftlige henvendelser om å drøfte utvalget, fortsetter Fahre.

ISS: – Trenger ikke mer tid

Fahre mener også hun trenger mer tid til å utføre tillitsvalgtarbeid under koronakrisa. Det bestrider konserdirektør Pettersen.

– Den tillitsvalgte har 49 medlemmer av 109 fast ansatte. Hun er i dag 20 prosent fristilt til tillitsvalgtarbeid. Vår vurdering er at dette er tilstrekkelig. Våre ledere er tilgjengelig for å bistå våre medarbeidere dersom de har spørsmål vedrørende sitt arbeidsforhold eller permitteringer, skriver Pettersen til HK-Nytt.

Les også: Kronprins Haakon ringte butikkansatte og takket for innsatsen

Fahre er skuffet over sin egen arbeidsgiver. Hun kjenner seg ikke igjen i antall ansatte – 100 er tallet hun har fått oppgitt – og hun sier at Pettersen ikke er orientert over hvor mange medlemmer hun har.

– Det vil uansett variere hvor mye tid som er nødvendig. I løpet av det året jeg har hatt dette vervet har det aldri vært behov for mindre tid. Tvert i mot. Svært mye fritid har medgått til å utføre vervet som klubbleder. Å hevde at 20 prosent er tilstrekkelig er ikke opp til arbeidsgiver å hevde, og det er vel innlysende at det ikke er tilstrekkelig i en periode med permitteringsvarsler og oppfølgingen av dette, sier Fahre.

FLR: – Fagforeningsknusing

Fahre får støtte hos sin egen fagforening, Fagforening for Luftfart og Reiseliv (FLR) i HK. Leder Amir Mayani går sågar så langt som å kalle prosessen for fagforeningsknusing.

Les mer: Norsk kleskjede viruskonkurs

– Her er det klart brudd på flere punkter i tariffavtale. Hun har ikke fått nok tid til å gjennomføre vervet – hva er da poenget med å ha en tillitsvalgt?

– De har ikke gjennomført skikkelige drøftinger, men informasjonsmøter. De har hoppet bukk over den tillitsvalgte. Dette er fagforeningsknusing midt oppi krisetider, mener Mayani.

ISS kjenner seg ikke igjen i disse påstandene.

– Vi er en stor og seriøs arbeidsgiver som tar vårt arbeidsgiveransvar på alvor. Dette betyr ikke at man alltid er enig, og den tillitsvalgte har uttrykt sin uenighet i enkelt saker. Som arbeidsgiver er vi opptatt av en god dialog mellom medarbeider og leder, understreker Pettersen.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

Irene Fahre er på sin side lei av å møte en arbeidsgiver som ikke vil samarbeide.

– En skulle tro det var ekstra viktig med godt samarbeid når det er unntakstilstand, det må jo være i arbeidsgivers interesse å ha et godt forhold til de ansatte. Det får man ikke av dette, mener klubblederen.

FØLG HK-NYTT PÅ INSTAGRAM