SÅNN SÅ DET UT: Gard Nordberg, Åse Linda Bakke, Kronprins Haakon og Trude Ramstad hadde en fin prat over nettet.

Skjermdump

Kronprins Haakon ringte butikkansatte og takket for innsatsen

Trude, Gard og Åse Linda fortalte kronprinsen om hverdagen under koronakrisa.
02.04.2020
02.04.2020 11:07

Onsdag startet litt annerledes enn andre dager for tre HK-medlemmer. Trude Ramstad, Gard Nordberg, og Åse Linda Bakke, som alle tre jobber i dagligvarebutikker, deltok nemlig i et videomøte med kronprins Haakon. Kronprinsen ville høre hvordan det sto til med dem som jobber i dagligvarebutikkene under koronakrisa, og takke dem for innsatsen de legger ned.

Christopher Beckham er ny HK-leder

– Vi er stolte av yrket vårt

– Jeg er så kry! Det var kjempeartig, sier Trude Ramstad, som jobber på Rema 1000 i Åfjord i Trøndelag.

– Det var kjempekoselig og uformelt, selv om han er jo kongelig, tross alt, sier Ramstad.

Hun forteller at kronprinsen spurte hvordan de har det på jobben om dagen, hvordan kundene oppfører seg i butikken og hvordan de butikkansatte takler å være i jobb under koronakrisa. Og Ramstad fortalte. Hun synes det er en utfordrende situasjon, spesielt krevende er det å passe på å holde avstand til kundene. Men hun er ikke redd for å bli smitta. Ramstad er mer bekymret for at hun kan smitte andre uten å vite det. Hun synes kundene er flinke til å holde avstand og bruke Antibac.

GLAD: – Jeg er så kry! Det var kjempeartig, sier Trude Ramstad, etter videomøtet med Kronprinsen.

Privat

– Jeg sa at vi er stolte av yrket vårt, og at vi som jobber i butikk kanskje er de eneste noen snakker med i løpet av en dag, i alle fall i disse tider. Det forsto han, sier Ramstad.

– Han brydde seg, han var en av oss og lett å snakke med, sier Ramstad til HK-Nytt.

Gardermoen-ansatt: – Det er litt spøkelseslandsby her nå

Redde for å smitte andre

Åse Linda Bakke jobber på Coop Exra på Vigrestad på Jæren. Hun er begeistret etter møtet med kronprinsen.

– Det var et fantastisk møte, jeg må si at vi har en fantastisk kronprins. Han var veldig lyttende, og forsto hva vi holdt på med, sier hun.

TRAVELT: Åse Linda Bakke fortalte Kronprinsen om travle dager på butikken.

Privat

Bakke fortalte kronprinsen at i hennes butikk er det en utfordring å ha nok folk på jobb i disse dager. Det er en del ekstra å gjøre med renhold, og med å få ut nok varer ut i butikken.

Med hytteforbudet er det langt flere kunder som blir hjemme, og som handler i butikken før påske. Men kundene oppfører seg fint, fortalte Bakke kronprins Haakon; de holder avstand og viser forståelse for at enkelte varer fremdeles er utsolgt etter hamstringen som foregikk de første dagene etter at de strenge restriksjonene ble innført.

Bakke og hennes kolleger er redde for å bli smitta av koronaviruset, men kanskje mer for å smitte andre uten å vite om det.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

Takket av kunder

– Å få snakke med kronprinsen føles som en stor ære og en stor oppmuntring i hverdagen. Han var veldig interessert i hvordan vi har det, og var veldig avslappa – det var som å prate med vanlig person, sier Gard Nordberg og ler.

Han jobber på Kiwi Grasmyr i Stathelle i Telemark.

Nordberg forteller at han og de andre opplever at konkurransen mellom kjedene ikke er viktig nå, nå er alle opptatt av å forsyne kundene med varer og å forhindre smitte. Også på Nordbergs arbeidsplass tar kundene hensyn til hverandre og de ansatte.

RESPEKT: Gard Nordberg fortalte Kronprinsen at han synes kundene viser butikkansatte mer respekt enn før.

Privat

– Vi som jobber i butikk har fått mer respekt fra kundene. Jeg har til og med blitt stoppet på tur i skogen av kunder som ville takk meg for innsatsen, forteller han.

– Og så fikk jeg sagt at vi håper at kundene handler inn i god tid før påske, ellers blir et rush i butikkene og vi blir smittebomber på kort tid, sier Nordberg.

MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV

Hilsen fra kronprinsen

Etter møtet sendte Hoffet følgende hilsen til de tre HK-medlemmene:

«Takk for at jeg får møte dere på denne måten – jeg synes det er veldig fint å få snakke direkte med dere som jobber i butikk.

HALLO DER UTE: Kronprins Haakon har snakket med representanter for ulike yrkesgrupper som står på under koronautbruddet.

Det kongelige hoff

Arbeidet som hele dagligvaresektoren har gjort de siste ukene har vært imponerende og viktig. Dere er med på å holde hjulene i gang, selv om det er en vanskelig situasjonen vi er i. Det at vi har dyktige folk med fagkunnskap, som står på og har en positiv innstilling, gjør at vi vil komme igjennom dette på en bedre måte enn vi ellers ville gjort. Tusen takk til alle dere som står på hver dag for å få dette til å fungere.

Jeg synes det var godt å høre at dere som butikkansatte trekker fram kundene, og sier at vi må skryte litt av dem også. Det er viktig at alle kunder følger tiltakene og rutinene som butikkene har innført, så de tar vare på hverandre, men også dere som jobber i butikken.

Det er også bra å høre at kundene kommer bort til dere som jobber i butikkene og sier at dere gjør en viktig innsats og en god jobb. Det gjør dere virkelig.

Dere har all mulig grunn til å være stolt av den jobben dere gjør. Hils alle kollegaene deres fra meg og si takk til dem også. Lykke til videre.»

02.04.2020
02.04.2020 11:07