PERMITTERT: Mange tusen arbeidstakere er permittert på grunn av korona. En stor del av dem jobber i bransjer som HK organiserer innenfor.

Ole Palmstrøm

HK lager egne tilbud til korona-permitterte

Permitterte HK-medlemmer ønsker kunnskap om pensjon og kursing i jobbsøknader. – Det kommer! lover nestleder Bjørn Mietinen.
17.04.2020
17.04.2020 15:45

erlend@lomedia.no

I begynnelsen av april sendte Handel og Kontor i Norge ut en spørreundersøkelse til flere tusen permitterte medlemmer. Svarene har strømmet på, og snart håper forbundet å lansere skreddersydde kurstilbud til sine permitterte medlemmer.

Les også: Butikkansatte krever korona-tillegg

– Vi har allerede vært i kontakt med leverandører. Valget tas til uka, og etter det skal vi få på plass kurs så fort som overhodet mulig til medlemmene våre, sier nestleder i HK, Bjørn Mietinen, til HK-Nytt.

Nettkurs

Spørreundersøkelsen har fått mange svar, ifølge Mietinen. Og det medlemmene ønsker seg mest, er kunnskap om pensjon og pensjonsrettigheter.

– Her har vi mye kunnskap «på huset», så dette skal vi få løst via interne ressurser, mener Mietinen.

Bjørn Mietinen, nestleder i HK.

Erlend Angelo

På andreplass på ønskelista satte medlemmene kursing i hvordan skrive CV, jobbsøknader og hvordan gjøre et godt jobbintervju.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

– Her kobler vi på de eksterne leverandørene, som vi kontaktet etter spørreundersøkelsen. Vi ønsker korte nettbaserte kurs, så det blir lett tilgjengelig, sier Mietinen.

HK spanderer

HK har selv tenkt å ta regninga for kursene.

– I utgangspunktet mener vi jo at dette er noe bedriftene burde satset på. Men når de ikke gjør det, så mener vi at dette er noe vi må gjøre for medlemmene. Vi har jo mange nå som er permitterte, dette gjør at de får igjen noe for medlemskapet mens de er i en vanskelig situasjon, sier Mietinen.

ABONNER PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV

17.04.2020