Kastet inn AAF-håndkledet

Handel og Kontor brøt i ettermiddag lønnsforhandlingene med arbeidsgiverne i arbeiderbevegelsen.
04.10.2012
16.12.2013 20:23

Etter tre dager rundt forhandlingsbordet hadde HK fått nok. I ettermiddag brøt forbundet lønnsforhandlingene med Arbeiderbevegelsens arbeidsgiverforening (AAF) om Landsoverenskomsten. Avtalen omfatter mer enn 1.200 medlemmer som blant annet jobber i LO og LOs fagforbund.

Ikke enige om lønn

HK hevder at forhandlingene med AAF ikke hadde nok framdrift til at de synes det var vits i å fortsette. Arbeidsgiverne skal blant annet ikke ha kommet HK i møte i spørsmålet om lønn.

- Vi har en lønnsgarantibestemmelse som sier at vi skal ha minst det samme som de ansatte i staten fikk i sitt lønnsoppgjør. Det er etter vår oppfatning ikke innfridd gjennom arbeidsgivernes tilbud, sier forhandlingsleder Margit Glomm.

Nøytral oppmann

HK stilte også krav om at en nøytral oppmann skal avgjøre uenigheter i stillingsutvalgene i virksomhetene. Det er disse som plasserer stillingene i avtalens løssystem. Heller ikke i år skal AAF ha vært villig til å gå med på dette kravet. I dag er det arbeidsgiverne som har det siste ordet i uenighet i stillingsutvalgene.

- Vi har hatt en del avgjørelser hvor vi ikke kommer noen vei, sier Glomm til HK-Nytt.

Partene har heller ikke blitt enige om avtalebestemmelser om inn- og utleie. HK har stilt krav om å få inn de samme bestemmelsene som ble gitt i frontfagforhandlingene.

- Ikke reelle forhandlinger

Margit Glomm er overrasket over at de ikke klarte å bli enige med AAF.

- Vi er forundret over at motparten ikke vil gå inn i reelle forhandlinger, sier hun.

Dermed går det mot mekling også i dette oppgjøret. Dato er ikke satt.

04.10.2012
16.12.2013 20:23