Døgnåpent blir tema i vårens tariffoppgjør

Bankenes kundesentre får stadig lenger åpningstid. Nå blir det tema i vårens tariffoppgjør.
21.10.2013
09:51
13.12.2013 20:52

eva.ler.nilsen@lomedia.no

– Det er på høy tid at vi krever kompensasjon for den utvidete åpningstiden, og dermed arbeidstiden, sier Dordi Formoe, som sitter i styret i LO Finans HK.

Hun mener at dette bør bli ett av hovedkravene i tariffoppgjøret neste vår.

– Jeg tipper at døgnåpent tilbud til kundene vil presse seg fram etter hvert, så vi må være forberedt, sier hun.

Styremedlem Rune Svendsen er enig. Kundesenteret i Stavanger er åpent til midnatt og på lørdager og søndager, og Svendsen ser at det allerede har fått innvirkning på andre avdelinger i Sparebank1-konsernet.

– De som jobber med forsikring må også være tilgjengelige for å kunne avklare spørsmål. Det samme med IT-avdelingen. Også de må følge nye åpningstider. Jeg tror vi kommer til å gå mot en døgnåpen bransje, det bare begynner i det små. Så åpningstidsdebatten er like viktig for både H og K i HK, sier han.

Roshna Westad forteller at banken på Storo-senteret i Oslo har utvidet åpningstiden sin to dager i uka, til klokka 18.00.

– Vi må være på linje med denne utviklingen. Derfor er det så viktig at vi tar opp dette i tariffoppgjøret, understreker Dordi Formoe.

Leder av LO Finans HK, Knut Bekkevold, sier til HK-Nytt at det godt kan ende opp som krav i tariffoppgjøret til våren.

– Det er litt opp til hva medlemmene prioriterer. Nå skal alle få sende inn sine meninger om hva vi skal legge vekt på. I november skal vi behandle alle forslagene og rett over nyttår skal vi samordne dem med LO Finans Postkom, som vi forhandler sammen med, forklarer Bekkevold.

Diskuter gjerne saken i kommentarfeltet! Bruk fullt navn, vær saklig og vis respekt for andres meninger. Bruk vanlig folkeskikk og husk at det du skriver blir lest av mange andre. Vi fjerner meldinger med trakassering og hat, og falske profiler.

Vennlig hilsen redaksjonen

21.10.2013
09:51
13.12.2013 20:52