Døgnåpent blir tema i vårens tariffoppgjør
Bankenes kundesentre får stadig lenger åpningstid. Nå blir det tema i vårens tariffoppgjør.
eva.ler.nilsen@lomedia.no
– Det er på høy tid at vi krever kompensasjon for den utvidete åpningstiden, og dermed arbeidstiden, sier Dordi Formoe, som sitter i styret i LO Finans HK.
Hun mener at dette bør bli ett av hovedkravene i tariffoppgjøret neste vår.
– Jeg tipper at døgnåpent tilbud til kundene vil presse seg fram etter hvert, så vi må være forberedt, sier hun.
Styremedlem Rune Svendsen er enig. Kundesenteret i Stavanger er åpent til midnatt og på lørdager og søndager, og Svendsen ser at det allerede har fått innvirkning på andre avdelinger i Sparebank1-konsernet.
– De som jobber med forsikring må også være tilgjengelige for å kunne avklare spørsmål. Det samme med IT-avdelingen. Også de må følge nye åpningstider. Jeg tror vi kommer til å gå mot en døgnåpen bransje, det bare begynner i det små. Så åpningstidsdebatten er like viktig for både H og K i HK, sier han.
Roshna Westad forteller at banken på Storo-senteret i Oslo har utvidet åpningstiden sin to dager i uka, til klokka 18.00.
– Vi må være på linje med denne utviklingen. Derfor er det så viktig at vi tar opp dette i tariffoppgjøret, understreker Dordi Formoe.
Leder av LO Finans HK, Knut Bekkevold, sier til HK-Nytt at det godt kan ende opp som krav i tariffoppgjøret til våren.
– Det er litt opp til hva medlemmene prioriterer. Nå skal alle få sende inn sine meninger om hva vi skal legge vekt på. I november skal vi behandle alle forslagene og rett over nyttår skal vi samordne dem med LO Finans Postkom, som vi forhandler sammen med, forklarer Bekkevold.