Unison støtte til streikende

Om lag 150 fagforeningsfolk møtte torsdag ettermiddag opp foran Gjøvik-bedriften Bekken & Strøm for å vise sin støtte til streiken.
02.12.2010
16.12.2013 14:48

De 20 streikende på Bekken & Strøm fikk mange på besøk i dag. Fagforeningsfolk fra både Oppland, Hedmark og Oslo stilte opp på streikevakt. Med seg hadde de mange faner – og varme klær. Men de nær 20 kuldegradene setter ingen stopper for streiken.

– Dette gir oss mot og motivasjon til å fortsette. Oppmøtet i dag gir mening til slagordet «sammen er vi sterke», sa streikeleder Johnny Martinsen da han ønsket velkommen til markeringen.

Kan bli langvarig

Martinsen og kollegene har vært i streik siden fredag 26. november. Handel og Kontor og Fellesforbundets krav om tariffavtale har blitt avvist av ledelsen i arbeidstøybedriften på Gjøvik. Dermed sto bare streikevåpenet igjen. Johnny Martinsen tror konflikten kan bli langvarig. Men de streikende har ingen planer om å gi seg.

– Vi håper at dere vil fortsette å sende oss støtteerklæringer og oppmuntringer, sa han fra talerstolen. For anledningen var den plassert mellom de streikendes varmebu og bålet som brenner fra tidlig om morgenen til seint om ettermiddagen.

Ikke teselskap

Mange av de besøkende hadde noe på hjertet. Størk Hansen, leder i LO på Gjøvik, Land, Toten og Etnedal var en av dem. Han viste til streiken for tariffavtale i maskinentreprenørbedriften Åsmund Pettersen & sønn på Jevnaker i sommer. Etter flere uker i streik kastet de steikende inn håndkledet, uten at tariffavtalen ble undertegnet. En slik situasjon vil den lokale LO-lederen unngå på Gjøvik.

– Vi skal gjøre det som står i vår makt for å vinne. Streik er ikke noe teselskap, påpekte han og lovet å stille opp også i fortsettelsen av streiken.

Sympatistreik?

Det gjorde også Roy Pedersen, leder i LO i Oslo. Han var en av femten som var med i bussen med fagforeningsfolk fra hovedstaden. Pedersen mente det er et paradoks at nettopp denne bedriften nekter å undertegne tariffavtale.

– Bekken & Strøm lever av å selge arbeidstøy fordi tariffavtalene krever at arbeidsfolk skal ha det, sa han.

Pedersen framholdt at flere virkemidler må tas i bruk for å vinne streiken.

– Jeg oppfordrer fagbevegelsen til å iverksette sympatistreiker så fort som mulig, sa han.

– Taper ikke

Også forbundssekretær Rolf Jørn Karlsen fra Fellesforbundet stilte opp på støttemarkeringen, på vei til et kurs på Hamar. Han frykter ikke at fagbevegelsen går på et tap denne gangen.

– Nei. Vi har bare én løsning – å inngå tariffavtale. Vi skal ikke tape denne streiken. Det norske arbeidslivet er bygget på et trepartssamarbeid, og vi finner oss ikke i at noen begynner å rive den grunnmuren, sa han til HK-Nytt.

02.12.2010
16.12.2013 14:48