LO boikotter Ryanair

– Vi prioriterer å bruke flyselskaper med tariffavtale, og det synes vi alle andre bør gjøre, sier LO-sekretær Trine Lise Sundnes.
21.10.2010
16.12.2013 14:24

Det irske flyselskapet Ryanair er kjent for å tilby sine ansatte dårlige lønns- og arbeidsvilkår, og for å være fiendtlig innstilt til fagforeninger.

Tirsdag kom Ryanair-sjef Michael O’Leary til Norge for å presentere selskapets nye flyruter fra Rygge flyplass i Østfold. Men oppmerksomheten ble i stedet rettet mot selskapets arbeidsbetingelser.

Dårlige betingelser

De ansatte i Ryanair får lønn etter hvor mye de flyr og hvor mye de selger om bord. Blir en flyavgang innstilt, uteblir lønna. Sykepenger er det så som så med. O’Leary godtar for eksempel ikke forkjølelse og feber som fraværsgrunn, det må være langt alvorligere enn som så. Og fagforeninger vil han ikke vite av.

– Vi sier at hvis du forhandler direkte med oss får du mer betalt. Hvis du går igjennom en fagforening, får du mindre, sa O'Leary til Dagsrevyen.

Moss Avis har intervjuet en Ryanair-ansatt. Mannen, som vil være anonym, sier at arbeidsbetingelsene er beinharde, og at han og hans kolleger ikke har lov til å organisere seg.

Ryanairs pressetalsmann avviser påstandene.

– Bruk forbrukermakta

Fagbevegelsen har i mange år vært kritisk til Ryanair. Nå tar også LO bladet fra munnen.

– Vi prioriterer å bruke flyselskaper med tariffavtale, og det synes vi alle andre bør gjøre. Ryanair er sterkt fagforeningsfiendtlig, det demonstrerte Michael O’Leary på Dagsrevyen, sier LO-sekretær Trine Lise Sundnes til HK-Nytt.

– Vi bruker ikke Ryanair, og mener alle bør holde seg unna flyselskapet. Folk får bruke forbrukermakta si, legger LO-sekretæren til.

Sundnes mener Ryanair utnytter de ansatte. – Det er et paradoks når kabinansatte har betalt mer for sin egen uniform, enn hva passasjerene har betalt for billettene sine, sier hun.

Internasjonal kampanje

Norsk Transportarbeiderforbund vedtok tirsdag å boikotte Ryanair. «Inntil ansatte i Ryanair kan organisere seg og opprette kollektive avtaler, vil Norsk Transportarbeiderforbund kjøpe tjenestereiser for sine ansatte og tillitsvalgte i andre flyselskap som har organiserte arbeidstakere og kollektivt opprettet tariffavtale. Norsk Transportarbeiderforbund oppfordrer også alle ved private reiser å benytte andre flyselskaper enn Ryanair», heter det i vedtaket fra forbundsstyret.

Den internasjonale Transportarbeiderføderasjonen (ITF) driver kampanjen «Ryan-be -fair». Hensikten er å gi de Ryanair-ansatte en stemme.

– Bruk andre flyselskaper

HKs Forening for luftfart og reiseliv har vedtatt at deres tillitsvalgte ikke skal reise med Ryanair. Foreningen oppfordrer alle sine medlemmer og øvrige LO-medlemmer til å unngå flyselskapet. «Bruk leverandører som har tariffavtale. På den måten kan vi alle bidra til at de ansattes arbeidsforhold blir ivaretatt på en skikkelig måte. Vi ønsker ikke et arbeidsliv hvor det er de ansattes lønns– og arbeidsvilkår som blir den viktigste konkurransefaktoren», skriver FLR på sin nettside.

Både YS og YS-forbundene Parat, Finansforbundet og Maskinistforbundet har vedtatt at deres tillitsvalgte ikke skal bruke Ryanair.

21.10.2010
16.12.2013 14:24