Oppgitt over HSH-utspill

HK-nestleder Peggy Hessen Følsvik mener HSH kommer med gammelt budskap i ny drakt når de snakker om framtidas arbeidsliv. Men hun advarer mot å lage politikk av arbeidsgiverforeningens drømmearbeidsliv.
22.06.2010
16.12.2013 13:38

eva.ler.nilsen@lomedia.no

HK-Nytt skrev i går om HSH-direktør Vibeke Hammer Madsens visjoner for arbeidslivet i framtida: Hun ønsker mer fleksible arbeidstidsbestemmelser, sikring av arbeidsgivernes styringsrett og blokkering av at tariffavtalen følger med de ansatte ved virksomhetsoverdragelse.

Ifølge Madsen skriker bedriftene etter en romsligere arbeidsmiljølov. Hun er derfor sterkt kritisk til arbeidsminister Hanne Bjurstrøms varsler om innstramming av loven. Madsen stempler arbeidsmiljøloven som gammeldags, og vil ha mer makt til sjefene.

Kjente toner

HK-nestleder Peggy Hessen Følsvik er ikke overrasket over HSHs utspill. Dette er kjente toner, mener hun.

– Dette er bare en oppfølging av en rapport de kom med tidligere i år og en gjentakelse av det de alltid har ment. Disse argumentene husker jeg også godt fra 2005 da Bondevik-regjeringen vedtok sine endringer i loven. Det fikk de rødgrønne heldigvis reversert da de kom til makta. Det Vibeke Hammer Madsen nå har startet, er en lang valgkamp fram mot neste stortingsvalg. Hun utnytter meningsmålingene til å komme med et politisk budskap, sier Følsvik til HK-Nytt.

Alarm, alarm

Men HK-nestlederen advarer sterkt mot å lage politikk av drømmene til HSH. – Hvis dette skulle bli en realitet, vil svært mange arbeidstakere oppleve å få helt andre arbeidstider, som gjør det vanskelig å håndtere jobb og privatliv. Vi vet hvor mange som sliter med dette allerede i dag, og det er ikke ønskelig at flere skal komme i samme situasjon, sier hun.

Følsvik frykter dessuten at tillitsvalgte vil miste sin innflytelse dersom HSH skulle få gjennomslag for sitt ønske om økt styringsrett. – I dag har vi ordninger for medbestemmelse over blant annet arbeidstidsordningene. Dersom lovverket skulle slå fast økt styringsrett, vil jo ordningene for samarbeid og medbestemmelse svekkes. Det kan vi ikke sitte stille og se på, sier hun.

Hånd i hånd

Nestlederen er heller ikke imponert over det hun hører fra HSH om at tariffavtalene ikke skal følge med når de ansatte får ny ledelse ved en såkalt virksomhetsoverdragelse.

– Her er arbeidsgiverne og høyresiden virkelig på lag. Det er helt klart at de ansatte vil tape dersom vår motpart får gjennomslag for sitt syn. Med den omstillingstakten vi ser i både privat og offentlig sektor nå om dagen, er det svært viktig å hegne om retten til å beholde arbeidsvilkårene sine selv om man er utsatt for oppkjøp, understreker Følsvik.

Følg fakta

Peggy Hessen Følsvik etterlyser flere kritikere til HSH-linja. Hun synes ikke de uforstyrret skal få male et bilde av arbeidslivet som umoderne - noe hun mener det ikke er. Følsvik ber dessuten arbeidsgiverforeningen om å forholde seg til fakta når de skal beskrive virkeligheten:

– HSHs påstander om et for lite fleksibelt arbeidsliv ikke er riktig. Det er heller ikke påstandene om at ungdom og framtidas arbeidstakere vil etterspørre et mer fleksibelt arbeidsliv. Folk har behov for faste rammer om arbeidstid og arbeidsbetingelser, understreker Følsvik, som mener dagens lovverk er godt tilpasset også framtidas arbeidsliv.

22.06.2010
16.12.2013 13:38