TAPTE: Det irske selskapet Ryanair må finne seg i at de må møte i en norsk domstol.
Wikimedia Commons
Ryanair tapte i Høyesterett
Flyvertinnen Alessandra Coccas oppsigelsessak skal behandles av norske domstoler. Det er klart etter at Høyesteretts ankeutvalg avviste Ryanairs anke.
lene.svenning@lomedia.no
For et drøyt år siden gikk flyvertinne Alessandra Cocca til sak mot Ryanair fordi hun mente seg usaklig oppsagt. Oppsigelsessaken har imidlertid ikke blitt behandlet ennå. Det er fordi flyselskapet mente saken måtte behandles i irsk rett fordi selskapet er irsk. Dette spørsmålet har blitt behandlet i flere rettsinstanser. I dag offentliggjorde Høyesteretts ankeutvalg sin beslutning om å avvise saken. Dermed skal den behandles i det norske rettssystemet.
Kronglete
I første omgang fikk Ryanair medhold i Moss tingrett. Coccas forbund Parat anket denne kjennelsen til lagmannsretten, og fikk bistand av LO til det. Lagmannsretten kom til motsatt konklusjon: Saken skulle gå for norske domstoler. Ryanair anket saken til Høyesterett. Landets høyeste domstol kom til at lagmannsretten hadde begått saksbehandlingsfeil, og at de måtte behandle saken på nytt. Som sagt, så gjort. I mars i år behandlet lagmannretten saken en gang til, og kom til samme resultat: Oppsigelsessaken skal gå for norske domstoler. Ryanair anket igjen saken til Høyesterett, og i dag ble ankeutvalgets beslutning kjent.
Norsk eller irsk lovverk?
Dermed er det duket for behandling av oppsigelsessaken. Eller kanskje ikke. Det er ventet at Ryanair vil hevde at det er irsk lov som skal legges til grunn ved domsstolsbehandlingen. Dermed kan det gå enda lenger tid før Cocca får avgjort om oppsigelsen av henne var saklig eller ikke.
Advokat Christen Horn Johannessen i Parat er ikke overrasket over kjennelsen fra Høyesteretts ankeutvalg.
– Dette er helt i tråd med vår påstand, og det vil nå være opp til Moss tingrett å fastslå hvilket lovvalg som skal legges til grunn når saken endelig skal behandles. Når Høyesterett har avvist Ryanairs anke, og saken skal gå for norsk rett er det vanskelig å se for seg at den ikke også skal gå etter norsk lov, sier Horn Johannessen i en pressemelding.
Hurra fra HK
HK-leder Trine Lise Sundnes er også svært fornøyd med dagens nyheter.
– Dette er strålende og ventet, og setter standard for lignende saker i framtida. Dette er en spiker i kista for sosial dumping i luftfarten, sier hun til HK-Nytt.
Ifølge Parat er det ikke bare fagbevegelsen i Norge som har ventet på en avklaring i denne saken. Europeisk fagbevegelse gjør det samme. Årsaken til det er at det er stor usikkerhet og uenighet om i hvilket land ansatte i luftfarten skal kunne få avklart arbeidsforholdet sitt rettslig.
Siste nytt
– Årets lønnsforhandlinger blir vanskelige, tror LO-leder Peggy Hessen Følsvik.
Leif Martin Kirknes
LO forbereder storstreik: Dette kravet må innfris
PÅ VEI MED GOODIEBAGS TIL HK-MEDLEMMER: F.v. Joanna Kalinowska (HK-Menzies), Berit Madsen (LO Oslo og Akershus), Amir Mayani (FLR-fagforeningsleder), deler av hodet til Kjell Finvåg fra HK, Vegard Bjørgo Engelund (HK-Menzies), samt Bahareh Khosbou og Claudia Christina Toader fra HK-Red Handling.
Leif Martin Kirknes
Norwegian starter bakkeselskap og tar over ansatte fra konkurrent
Mye lest
PÅ VEI MED GOODIEBAGS TIL HK-MEDLEMMER: F.v. Joanna Kalinowska (HK-Menzies), Berit Madsen (LO Oslo og Akershus), Amir Mayani (FLR-fagforeningsleder), deler av hodet til Kjell Finvåg fra HK, Vegard Bjørgo Engelund (HK-Menzies), samt Bahareh Khosbou og Claudia Christina Toader fra HK-Red Handling.
Leif Martin Kirknes
Norwegian starter bakkeselskap og tar over ansatte fra konkurrent
Brian Cliff Olguin