En dokumentar på svensk TV4 avslører umenneskelige arbeidsforhold for dem som syr klærne til H&M. Kvinnene på bildet jobber i en klesfabrikk i Bangladesh, som er et av landene som ligger i bunnsjiktet når det gjelder lønninger. Illustrasjonsbilde.

Martin Guttormsen Slørdal

Syr til de stuper

I Hennes & Mauritz sine fabrikker i Kambodsja syr arbeiderne klær for to kroner i timen. De jobber opptil 70 timer i uka og mange kollapser av utmattelse.
30.10.2012
27.08.2015 20:00

Opplysningene kommer fram i programmet «Kalla Fakta» på svensk TV4. Faglig rådgiver Carin Leffler i Framtiden i våre hender sier at klesgiganten fraskriver seg samfunnsansvar.

– Lønningene må vesentlig opp. De opplysningene som kommer fram i dokumentaren er en skandale for H&M. Arbeiderne jobber til de besvimer og lønningene er så lave at det ikke mulig å leve av dem, sier hun.

I land der H&M produserer klærne sine, som Kambodsja og Bangladesh, gis det liten eller ingen mulighet til å organisere seg. H&M nekter også å undertegne en global rammeavtale med den internasjonale tekstilarbeiderunionen som skal gi de ansatte bedre rettigheter.

– De har undertegnet en kontrakt for de ansatte i butikkene, men ikke for dem som jobber på fabrikkene. Fagbevegelsen i disse landene har ingen ting de skulle ha sagt. En så mektig kjede som H&M må være villig til å sette seg ned med de lokale myndighetene og fagforeningene for å gjøre forholdene bedre, sier hun.

Leffler sier til HK-Nytt at H&M, som mange andre kleskjeder, flytter produksjonsfabrikkene hvis de møter for mye motstand fra lokale fagforeninger. Kambodsja og Bangladesh ligger i bunnsjiktet når det gjelder lønninger.

H&Ms toppsjef Karl-Johan Persson mener at programmet på svensk TV4 gir et feilaktig bilde av situasjonen.

– Vi lærer arbeiderne hvordan de skal drive lønnsforhandlinger med arbeidsgiverne. Vi ønsker at alle får mer betalt, og det er derfor vi presser politikerne til å øke minimumslønna slik at man kan leve av den, sier Persson til Expressen.

martin.slordal@lomedia.no

30.10.2012