Mekler for butikkansatte

I dag møtes Handel og Kontor og NHO til mekling om butikkoverenskomsten. HK har varslet streik fra lørdag.
16.08.2012
16.12.2013 19:51

martin.slordal@lomedia.no

Partene ble ikke enige da de forhandlet i mai. HK har stilt krav om at lønna må heves kraftig. Om mekleren ikke får til et resultat begge parter aksepterer i løpet av to dager, går 256 ansatte ved 59 bedrifter ut i streik fra lørdag morgen.

Like vilkår i bransjen

Det er de ansatte ved produksjonsbedriftenes utsalgssteder som er omfattet av butikkoverenskomsten med NHO. Det vil i hovedsak si ansatte i gullsmedforretninger, bakeriutsalg og blomsterhandlere. I overkant av 500 HK-medlemmer er omfattet av overenskomsten. De aller fleste handelsansatte er omfattet av en annen avtale, nemlig tariffavtalen mellom arbeidsgiverorganisasjonen Virke og HK. Timelønnssatsene i butikkoverenskomsten med NHO er lavere enn i Virke-avtalen. Det vil HK gjøre noe med.

– Dette kan vi ikke leve med. Vi vil ha en kraftig økning av lønnssatsene. Målet er en harmonisering i hele bransjen, sier forhandlingsleder Bjørn Mietinen til HK-Nytt.

Bedre garantilønn

Handel og Kontor ønsker også å øke ubekvemstilleggene i butikkoverenskomsten, slik de gjorde under tarifforhandlingene med Virke. Forbundet stiller også med krav om å øke fagbrevtillegget. HK er ikke fornøyd med garantilønnsordningen som ble innført i tariffoppgjøret for to år siden.

– Vi må få på plass en garantilønnsordning som slår inn mellom oppgjørene. Det vil være med på å sikre medlemmene en bedre lønnsutvikling, sier Mietinen.

I år fikk de ansatte som går på Virke-avtalen en garantilønnsøkning på 3,76 kroner – før tariffoppgjøret.

HK er klare til å streike.

– Vi har mobilisert og gjort et godt stykke arbeid. Medlemmene er klare til å streike om det trengs, forsikrer Mietinen.

– Lønna må opp

Ida Gustavson og Verene Corneliussen hos Blomsterdekor på Majorstua i Oslo er to av de som vil være i streik fra lørdag om meklingen ikke fører fram.

– Det er en tosidig følelse. Vi vet at det blir mye mer å gjøre for kollegene våre om Verene og jeg ikke jobber, samtidig er det viktig å kjempe for at lønningene våre må opp, sier Gustavson til HK-Nytt.

Verken hun eller Corneliussen er fornøyd med lønna si.

– Jeg har ikke vært klar over hvor underbetalt vi har vært før inntil nylig. Jeg føler meg nesten snytt, det oppleves litt sårt. Det er litt sjokkerende egentlig, sier Verene Corneliussen.

16.08.2012
16.12.2013 19:51