Ap-forslaget ikke godt nok

Arbeiderpartiets forslag til kompromiss i deltidssaken holder ikke mål. Her må det klarere formuleringer til, mener HK-nestleder Peggy Hessen Følsvik.
31.03.2011
16.12.2013 15:47

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Følsvik følger med stor interesse debatten rundt lovfesting av retten til heltid. Dette er et gammelt krav fra fagbevegelsen, som nå også de politiske partiene tar stilling til. SV vedtok på sitt landsmøte forrige helg at retten til heltid skal inn i loven, til uka vil denne saken bli en het potet når Ap-delegatene samles til sitt landsmøte.

Forsøk på kompromiss

Det var Vest-Agder Ap som startet debatten i eget parti. Men innad i Arbeiderpartiet er de ikke enige om hvordan man skal løse at mellom 70.000 og 100.000 ansatte jobber ufrivillig deltid. Krefter i partiet vil lovfeste heltidsretten, mens andre, med statsminister Jens Stoltenberg i spissen, mener at en styrking av dagens fortrinnsrett er det som skal til.

Nylig la et internt utvalg i Arbeiderpartiet fram en ti punkt lang plan for bekjempelse av ufrivillig deltid – i håp om at dette forslaget kan bli til en omforent løsning når saken skal behandles på landsmøtet til uka.

Ikke tilstrekkelig

Men det ser ikke ut som om arkitektene bak Ap-dokumentet har lyktes med det. Både AUF, lokale partilag og SV har kritisert utvalget for å være altfor vage i sine formuleringer. Også LO-nestleder Gerd Kristiansen har stilt seg tvilende til om dette holder. Nå får kritikerne følge av Handel og Kontor.

- Utvalgets innstilling er et skritt på veien, men langt fra klart nok. Jeg forventer at landsmøtet skjerper denne innstillingen betraktelig, sier nestleder Peggy Hessen Følsvik til HK-Nytt.

Nei til vetorett

Det viktigste hinderet som må ryddes av veien er ifølge Følsvik arbeidsgivers rett til å nekte de ansatte høyere stillinger dersom det medfører «vesentlig ulempe» for bedriften. Loven sikrer nemlig arbeidsgiverne denne retten i dag.

- Dette er det absolutt viktigste punktet for oss. Vi må snu bevisbyrden her, dersom retten til heltid skal bli reell. Denne bestemmelsen må bort slik den er i dag, det er helt avgjørende for å komme videre, slår Følsvik fast.

Hun er derfor skuffet over at Ap-forslaget ikke er klarere på dette.

Skivebom

Peggy Hessen Følsvik mener dessuten at Ap-utvalget har bommet helt på ett av sine ti punkter, nemlig å gi ansatte rett til å kreve høyere stilling dersom de kan dokumentere at de jobber mye mer enn det arbeidskontrakten tilsier. Utvalget skriver at «tidsperioden kan for eksempel settes til fire år, slik den er for midlertidig ansatte».

- Å innføre en slik tidsbegrensning ville være en katastrofe. Å dokumentere mer arbeid enn det kontrakten sier, er jo ett av de viktigste verktøyene de tillitsvalgte har i dag. Det kan de i teorien gjøre i løpet av en måned eller to. At utvalget snakker om en fireårsperiode vitner om at de ikke helt har skjønt hva dagens bestemmelse går ut på. Bestemmelsen de viser til omhandler ansatte som har gått i lovlige midlertidige stillinger eller prosjektstillinger og er en helt annen sak enn ufrivillig deltid, understreker hun.

- Det punktet der må strykes fra innstillingen, legger hun til.

Håper på debatt

Peggy Hessen Følsvik sier at HK vil fortsette å mobilisere foran Ap-landsmøtet som starter til uka. Hun vil ha en omfattende debatt om denne saken. Utvalgets forsøk på å roe debatten med dette forslaget har hun ikke sansen for.

- Nei, jeg håper ingen slår seg til ro med det som nå ligger på bordet. Det er mye bra her, men det er viktige ting som må bli mye klarere før vi i HK kan bli fornøyd. Vi har aldri vært så nærme å finne en løsning på deltidsproblematikken som nå, så nå gjelder det å følge saken helt i mål. Vi vet at det er folk i regjeringen som gjerne vil unngå lovfesting av retten til heltid, men det kan de ikke fortsette å slåss for dersom Ap-landsmøtet vedtar noe annet. Og det er jaggu på tide, sier hun.

31.03.2011
16.12.2013 15:47