SEIRET: Siren Eliassen sto fram i HK-Nytt og andre medier – og vant til slutt fram med å få tilrettelagt arbeidstidene så hun får bidratt med å hente og levere datteren i barnehagen.

Erlend Angelo

Siren seiret mot H&M – fortsetter i full stilling

Småbarnsmoren Siren Eliassen ble bedt om å jobbe deltid av H&M da hun ba om tilrettelegging av arbeidstida. Nå har arbeidsgiveren snudd.
07.02.2020
07.02.2020 15:41

erlend@lomedia.no

– Nå er jeg veldig lettet, føler meg tusen kilo lettere, smiler Siren Eliassen når HK-Nytt tar kontakt.

H & M ba småbarnsmor gå fra heltid til deltid

Småbarnsmoren fikk ikke hverdagen til å gå opp da arbeidsgiveren H&M endret arbeidstidene hennes. Kollegene ville gjerne stille opp for å hjelpe henne, flere mulige løsninger ble skissert, men arbeidsgiver sa nei.

Vant fram

Kleskjeden beklaget raskt da HK-Nytt tok kontakt før årsskiftet. «Vi ser at vi i denne saken ikke har tatt godt nok ansvar for den ansatte og vi har heller ikke vært gode nok til å vurdere ulike løsninger for vedkommende. Dette er vi lei oss for. Vi vil nå sette oss ned med den ansatte for å finne en god løsning på saken», skrev kommunikasjonsrådgiver Kristin Fjeld i en epost til HK-Nytt.

Nå har Eliassen fått bekreftelsen hun har ventet på lenge: Hun får fortsette i full stilling, og arbeidsgiveren lover å tilrettelegge så jobben lar seg kombinere med barnehagelevering/-henting med datteren Sofie.

– Dette er helt fantastastisk. Endelig har jeg en full jobb å gå til igjen, sier Eliassen.

Normal hverdag

Endelig venter en normal hverdag for Eliassen. Nå kan familien roe ned, og kanskje få gjennomført det leilighetskjøpet som har blitt lagt på is mens denne saken har pågått.

Betina måtte vente 17 år på full stilling i Coop

For det har vært en tøff periode. Eliassen valgte til slutt å stå fram i HK-Nytt om saken sin, som deretter spredde seg i flere medier, også i Sverige.

– Det var et stort steg å ta. Men jeg har fått bare positive tilbakemeldinger. Nå gleder jeg bare til hverdagen, sier hun.

HK: – Butikksjefene må sette ned foten

HK bisto Eliassen med å få på plass tilrettelegginga. John Thomas Suhr, leder i fagforeninga Oslo/Akershus Handel og Kontor, er glad for at det løste seg for Eliassen.

– Ingen ansatte skal måtte finne seg i å bli presset på denne måten. I så fall må dere gjøre som Siren og slåss, sier Suhr, og kommer samtidig med en sterk anbefaling til butikksjefer i det ganske land:

– Butikksjefer blir skviset på marginer og personalkostnader. Alle butikksjefer og mellomledere med personalansvar har et ansvar for ikke å finne seg i alt som kommer ovenfra i disse kjedene. Gjør opprør mot menneskefiendtlige regimer, oppfordrer Suhr.

MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV

Ikke unik historie

Fagforeningslederen forteller at Eliassens sak dessverre ikke er unik – og det vanligste i slike saker er at den ansatte velger å si opp.

– I denne bransjen, med så stor overetablering og konkurranse, er man så fanget i et profittjag at de glemmer menneskelige interesser til slutt, sier John Thomas Suhr.

Følg HK-Nytt på Facebook

Dette sier loven om tilrettelegging:

Paragraf 10–2. Arbeidstidsordninger

(3) Arbeidstaker har rett til fleksibel arbeidstid dersom dette kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten.

(4) Arbeidstaker som har fylt 62 år eller som av helsemessige, sosiale eller andre vektige velferdsgrunner har behov for det, har rett til å få redusert sin arbeidstid dersom arbeidstidsreduksjonen kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten.

Kilde: Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv.

07.02.2020
07.02.2020 15:41

Dette sier loven om tilrettelegging:

Paragraf 10–2. Arbeidstidsordninger

Kilde: Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv.