KRISE: Idretts-Norge er i ferd med å permittere ansatte, selv om sektoren har fått en krise-pakke fra staten, opplyser Kjetil Olsen, leder i HKs bransjeråd for idrett, kultur og organisasjon.

Erlend Angelo

Ansatte i idretten permitteres

Selv om idretten har fått en krisepakke fra staten, permitterer særforbundene ansatte.
20.03.2020
20.03.2020 16:40

Det står stille i Idretts-Norge. Etter at korona-krisa brøt ut, foregår det verken treninger, kamper, cuper eller arrangementer lenger. Det får også store økonomiske konsekvenser for idrettens organisasjoner. Torsdag ble Stortinget enige om en kompensasjonsordning for denne sektoren på 600 millioner kroner. Disse pengene skal kompensere for bortfall av inntekter i perioden 5. mars og ut april.

Milliardpakke til luftfarten: – En gladnyhet!

Prosesser i gang

Kjetil Olsen, leder i HKs bransjeråd for idrett, kultur og organisasjon, er glad for krisepakka.

– Den vil hjelpe oss å overleve, og kan gjøre at vi har en jobb å komme tilbake til når krisa er over, sier han til HK-Nytt.

I mellomtiden må de ansatte i idrettsorganisasjonene forberede seg på permitteringer. I de fleste organisasjonen er prosessen allerede i gang, opplyser Olsen.

Butikkansatte er glade for korona-tiltak

– Rett i fjellveggen

Kjetil Olsen er selv ansatt og tillitsvalgt i Norges Bedriftsidrettsforbund. Her har om lag 80 prosent av de 56 ansatte fått varsel om permitteringer. Fra neste fredag vil disse jobbe redusert, opplyser Olsen.

Noen kjernefunksjoner må bestå; innen ledelse, økonomi og informasjon.

Foreløpig er det varslet permitteringer i bedriftsidrettsforbundet fram til utgangen av juni. Alle arrangementer i forbundets regi er avlyst eller utsatt. Det samme gjelder planlegging av kommende arrangementer.

– Det er som å kjøre rett i en fjellvegg. Pengestrømmen har stoppet helt opp. Det er veldig brutalt, sier Olsen.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

Frykter permitteringer

Handel og Kontor organiserer 300 ansatte i Idretts-Norge, blant annet i Norges idrettsforbund. Her er de aller fleste ansatte fortsatt i arbeid, bortsett fra sju ansatte i Oympiatoppen på Sognsvann som nylig ble permittert. Klubbleder Robert Olsvik frykter at det kan bli aktuelt med flere permitteringer. På mandag er han innkalt til et møte med ledelsen.

– Når det ikke lenger er aktivitet i idretten, er jeg redd det blir flere permitteringer hos oss. Dette er en veldig spesiell situasjon, sier han til HK-Nytt.

SPESIELL SITUASJON: De ansatte i Norges idrettsforbund har fullt opp å gjøre i denne situasjonen, men klubbleder Robert Olsvik frykter likevel at det går mot permitteringer i organisasjonen.

Martin Guttormsen Slørdal

Akkurat nå har Olsvik og kollegene hans i idrettsforbundet mer enn nok å henge fingrene i.

– De ansatte har snudd seg rundt. Vi prøver blant annet å gjennomføre digitale kompetansetiltak rettet mot idrettslagene. Det er veldig mye de lurer på nå; hvordan skal de gjennomføre årsmøter, hva skal de gjøre med kontingenten til medlemmene sine, og hva de skal gjøre med idrettsanleggene, forteller Olsvik.

MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV

20.03.2020