LENE SVENNING " />
VANSKELIG ÅR: Det har vært tøft å stå opp imot Nav, forteller Allison Formosa.

Allison vant fram med Nav-anke, nå får hun etterbetaling

I ett år hadde hun knapt inntekt. Nå skal Allison Formosa få etterbetalt ett års arbeids­avklaringspenger.
27.01.2020
21.08.2023 16:59

Allison Formosa havnet mellom to Nav-stoler. Hun var for syk til å jobbe, men Nav mente hun kunne ta lettere arbeid enn i skobutikken hun var ansatt i.

Dårlig pensjon for ansatte i handelen. Nå må det fikses, mener HK.

Derfor fikk HK-medlemmet avslag på søknaden om arbeidsavklaringspenger (AAP) i januar 2019. Ved hjelp av advokat klaget hun på vedtaket. Først i desember, nesten ett år senere, fikk hun svar: Allison vant fram med klagen. Nå skal hun få AAP og etterbetaling av ett års AAP.

Hadde ikke klart seg uten mor

Allison Formosa er glad for det nye vedtaket, men forteller om et tøft år, uten inntekt.

– Hadde jeg ikke hatt moren min, samboeren min eller vennene mine, vet jeg ikke hvor jeg hadde vært i dag, sier hun.

MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV

Moren hennes har betalt advokatutgiftene hennes. Formosa hadde ikke vunnet fram uten juridisk bistand, mener hun selv. Hun råder alle til å ha en økonomisk buffer til denne typen utgifter.

– Nedverdigende

I tillegg til belastningen ved å ikke å ha penger, har den psykiske påkjenningen vært hard.

– Det er nedverdigende å ikke å bli trodd. Jeg har følt at jeg ikke hadde noen verdi som menneske, sier hun.

Nå går Formosa lysere tider i møte.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

– Med økonomisk trygghet har jeg muligheten til å ha et liv. Det er viktig å bli sett på som en ressurs, og ikke som en byrde for samfunnet. Jobben er en stor del av livet. Når du mister den på grunn av helsa, må du finne en ny vei å gå. Da hjelper det ikke å bli slått i hodet av Nav. Du er helt avhengig av å føle deg sett og hørt, sier hun.

Ikke ferdig «avklart»

Allison Formosa er ikke ferdig «avklart» i Nav-systemet. Hun har hatt tiltaksplass i en kafé, men det ble for krevende. Nå venter hun på å få en ny tiltaksplass.

27.01.2020
21.08.2023 16:59