Bjørn Brander, leder i Powers konsernklubb.

Erlend Angelo

– «Alle» i Power har blitt spurt om å jobbe gratis

Konserntillitsvalgt Bjørn Brander tror ikke på Power-ledelsens påstander om at gratisarbeid bare har skjedd unntaksvis.
04.11.2019

erlend@lomedia.no

Først XXL. Så Power. Deretter Elkjøp. Butikkjedene har på ulike nivåer alle blitt avslørt for varianter av gratisarbeid. «Dugnad», som det er blitt kalt.

Det ordet er også blitt brukt mange ganger i Power-systemet. Bjørn Brander er HK-tillitsvalgt og leder av Powers konsernklubb og har mye å fortelle om kjedens hang til gratisarbeid.

– Det er unntaksvis at butikkene ikke ber de ansatte jobbe gratis. Eller «bli med på dugnad», som de gjerne formulerer det, sier Brander – som levner lite tillit til ledelsens ytringer om at dugnadsarbeidet som har kommet fram bare er unntakene.

– Mitt inntrykk er at du skal lete godt for å finne en butikk der dette ikke har vært et problem, mener Brander.

Søndag, pizza – og null lønn

Han har fått mange henvendelser etter at E24 først omtalte saken. Mange er nysgjerrige på hva som har skjedd.

Men ikke alle innser at de er en del av det samme bildet. Gratisarbeidet er så innarbeidet at mange av de ansatte gjør det uten å tenke over det.

Mangt et juletre er pynta med årets juletilbud på søndager – uten at de ansatte har fått betalt for det. Sånn var det også i tida da kjeden het Expert, forteller Bjørn Brander.

– Det er flere ganger i året vi har behov for å gjøre klar butikken til kampanjer og høytider. Da blir man gjerne spurt om å bli med på dugnaden. Det serveres som regel litt mat, men det er bare de tør å klage som får utbetalt lønn for dette, sier den tillitsvalgte.

Rydder med tariff

Brander jobber på Power Slependen. Det kom ikke av seg selv, men i dag får alle lønn for jobb utover vanlig arbeidstid.

– Vi har diskuterte dette mye i konsernklubben og gjør det vi kan for å få bukt med gratisarbeidet, sier Brander.

Om det er butikker med tariffavtale, så tar Brander på seg jobben med oppfølging. Da får man rydda opp. Men av 120 Power-butikker i Norge, så er det bare 30 av dem som har tariffavtale.

– Er det ikke tariff, så skjer det alltid igjen, mener Brander.

Power har sagt opp flere sjefer

HR-sjef Morten Hovland benekter overfor HK-Nytt at de har kjennskap til gratisarbeid i en slik skala som Brander påstår.

– Det får stå for hans regning. Vi har ikke fått inn saker på dette i våre møter med konsernutvalget, så dette synes jeg høres veldig rart ut fra Brander, sier Hovland til HK-Nytt.

Ifølge E24 har Power sagt opp eller omplassert ni ledere som følge av interne undersøkelser etter avsløringene om gratisarbeid.

I mellomtida sier Hovland at samtlige varehussjefer har fått klar instruks om å betale folk for faktisk arbeidstid.

– Noe annet er helt uakseptabelt. Får vi informasjon om dugnadsarbeid, vil ansatte få etterbetalt, har Hovland uttalt til E24.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

Håper på opprydding

Nå aner Brander håp for at det denne gangen skal ryddes opp i ukulturen. Han forteller at Power har invitert konsernklubben til å være med på det videre arbeidet med saken.

– Det er veldig positivt, det viser at ledelsen tar det på alvor. Da er det allerede et steg framover istedenfor bakover, sier Brander – som i mellomtida har tro på at organisering og flere tariffavtaler uansett vil hjelpe på ryddigere forhold i flere Power-butikker.

Det tror også Roger Jakobsen, regionsekretær i Handel og Kontor Region Øst.

– Flere tillitsvalgte har kontaktet oss og sagt mye av det samme som Brander. Dette er en ukultur som må snakkes om og gjøres noe med. Mitt beste råd er å organisere seg, da får du hjelp, understreker Jakobsen.

Les mer: – Gi de ansatte ordnede forhold

Verst på Østlandet

Geir Erik Larsen, tidligere leder av konsernklubben, nå varehussjef i Levanger, har delvis samme forståelse som Brander.

– Du skal ikke se bort fra at veldig mange er blitt spurt om dette. Om det er gratisarbeid eller dugnad, det blir kalt, men historikken viser at det har forekommet. Mitt inntrykk er at det skjedde først og fremst i Oslo-området og Vestfold/Østfold, sier Larsen til HK-Nytt.

Men det var ingen saker om dette som ble behandlet i konsernklubben mens Larsen satt der fram til i januar i år.

– Det var generelt få, om noen, henvendelser om sånne ting. Men det er bra Power tar tak, dette skal jo ikke forekomme. Det siste du kødder med er lønn og ferie for de ansatte. Jeg håper og tror det ender med mer samkjøring i kjeden etter dette, sier Larsen.

MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV

HK: – Meld inn krav!

HK-leder Trine Lise Sundnes er overrasket over avsløringene, men har et klart råd:

– Hvis man ikke har ledere som vet hvordan de skal følge retningslinjene fra sentralt hold, da tror jeg nesten vi må anbefale litt etterutdanning, sier hun, med henvisning til at kjedene mener gratisarbeidet er enkelthendelser.

– Vi forventer mer av store virksomheter som dette. Kreative løsninger med dugnader er ikke akseptabelt. Vi krever at de rydder opp!

Sundnes anbefaler alle medlemmer i Handel og Kontor om å ta kontakt om de de har jobbet gratis – det vil raskt ende med lønnskrav til bedriften.

– Ingen skal jobbe gratis, det er et så åpenbart overtramp. Ingen skal finne seg i det.

HK får en slags støtte hos arbeidsgiverorganisasjonen Virke:

– De aktuelle virksomhetene har selv svart på at dette er en uakseptabel praksis, som kjedekontorene ikke var klar over, og at det nå ryddes opp i. Utover det har ikke Virke noe kommentar, sier Stian Sigurdsen, direktør for politikk, tariff og analyse.

Les også: Ansatte har jobbet gratis i Elkjøp

04.11.2019