Martin Guttormsen Slørdal/illustrasjon

– Gi de ansatte i Power og XXL ordna forhold!

Vi aksepterer ikke at ansatte blir bedt om å jobbe gratis på helligdager, skriver Fawsi Adem, leder i HK region Øst, i dette debattinnlegget.
23.10.2019

I det siste har vi sett flere eksempler på at arbeidstakere har blitt fratatt selvsagte rettigheter. Lørdag 12. oktober gikk e24.no ut med nyheten om at ansatte i Power ble bedt om å komme på jobb på helligdager og jobbe gratis. 9. oktober avslørte e24.no at de ansatte ved XXL-varehuset på Storo fikk beskjed om at varetellingen 1. mai i år ville bli gjennomført som en «dugnad». Når folk jobber gratis tjener eierne store penger på bekostning av de ansatte. Vi i Handel og Kontor region Øst er bekymret over utviklingen.

Det er ofte de som er nyest i arbeidslivet, de unge og arbeidstakere med minoritetsbakgrunn, som rammes. Er det et sånt arbeidsliv vi ønsker at de skal ha? Skal vi akseptere at de har vilkår som de fleste av oss aldri hadde godtatt?

Vi aksepterer ikke dette. Vi oppfordrer dere ansatte det gjelder til å organisere dere i våre fagforeninger. Vi står sammen med dere, og hjelper dere med å kreve deres rett, så dere får et rettferdig og seriøst arbeidsliv på lik linje med andre arbeidstakere.

Vi ser at andelen unge som organiserer seg øker, ofte med bakgrunn i slike saker som det vi nå ser blant annet i Power og XXL. Dette viser at det finnes en kampvilje mot et useriøst arbeidsliv. Vi er beredt til å ta kampen sammen med arbeidstakerne.

Dersom eieren i XXL og Power, Øivind Tidemandsen, skal overbevise om at han virkelig mener å rydde opp i forholdene i bedriftene, så er det første han må gjøre å skrote sitt eget lønnssystem. Uten å være organisert i en fagforening og ha tariffavtaler i bedriften vil aldri de ansatte ha tryggheten til å forhandle om sine arbeidsbetingelser på likefot med bedriftsledelsen. La oss sammen sikre ordna forhold, de samme rettighetene og den samme tryggheten som i andre bedrifter i norsk arbeidsliv.

Fawsi Adem

Leder i HK region Øst

Fawsi Adem, leder i HK region Øst.

Martin G. Slørdal

23.10.2019