Åpent til midnatt

En Rema 1000-butikk i Drammen holder nå åpent helt fram til midnatt. Handel og Kontor mener lovverket beskytter de ansatte for dårlig.
04.12.2012
16.12.2013 21:08

martin.slordal@lomedia.no

Dagligvarebutikken i Buskerud er den første i fylket med så lang åpningstid på permanent basis. I Vestfold har de dratt det enda lenger. Der har en Rema 1000 på Nøtterøy åpent fra klokka seks om morgenen til midnatt.

HK-nestleder Peggy Hessen Følsvik sier at de ansatte i varehandelen er for dårlig beskyttet av arbeidsmiljøloven.

– Det er huller og mangler i lovverket som gjør at arbeidsgivere i varehandelen kan presse åpningstidene som de vil. I andre yrkesgrupper finner vi vern mot nattarbeid i lovverket. De ansatte i varehandelen har ikke dette vernet, påpeker hun.

Ikke tariffavtale

Butikksjef Jørund Martinsen ved Rema 1000-butikken i Tollbugata i Drammen mener at det er behov for butikker som holder åpent til midnatt.

– Samfunnet har blitt slik at kundene vil handle på andre tider av døgnet enn det som har vært vanlig til nå, sier han til HK-Nytt.

Butikken til Martinsen har ikke tariffavtale, men han mener at lovverket beskytter de ansatte godt nok.

– Jeg følger arbeidsmiljøloven på alle mulige måter. De ansatte får også den lønna de skal ha. Studenter som vil jobbe mye har vaktene fram til stengetid, og de får ubekvemstillegg, sier han.

Utnytter smutthullene

Peggy Hessen Følsvik sier at i en butikk med tariffavtale og en stor klubb vil medlemmene ha større innflytelse når åpningstidene diskuteres. Men i dette tilfellet tror hun ikke en tariffavtale ville utgjort noen vesentlig forskjell.

– Når det ikke er noen klubb og det er få HK-medlemmer, slik som hos Rema 1000 i Drammen, vil arbeidsgiverne utnytte lovverket til det fulle. Medlemmene får ikke makt bak kravene sine og arbeidsgiverne vil fortsette å presse grensene, sier hun.

Ny strategi

På landsmøtet til Handel og Kontor i høst stilte forbundsleder Sture Arntzen spørsmål om ikke forbundet må tenke nytt i åpningstidsdebatten.

– Vi må i møte med fakta konstatere at utviklingen ikke har brakt medlemmene våre framover på dette området, sa han i åpningstalen og ga utrykk for at landets politikere ser ut til å være lite villige til å legge bånd på åpningstidene.

Arntzen framholdt at HK derfor bør konsentrere seg om å få tettet det han mener er huller i arbeidsmiljøloven framfor å kritisere lange åpningstider.

Arbeidstilsynet må følge opp

Peggy Hessen Følsvik forventer at Arbeidstilsynet følger opp bestemmelser om risikovurdering og arbeidsvilkår generelt.

– Når butikker holder åpent så sent øker det risikoen for ran og voldepisoder mot butikkansatte, sier hun.

04.12.2012
16.12.2013 21:08