– Base avgjør kabinansattes lønn

Fagforbundet oppfordrer folk til ikke lenger å fly med Norwegian etter at NRK har avdekket at de thailandske kabinansatte har en grunnlønn på under 3.000 kroner. HK påpeker at det er hvilken base de kabinansatte har som vil avgjøre hvilken lønn de skal ha.
30.10.2013
13.12.2013 20:51

Ifølge NRK har thailandske kabinansatte på Norwegians fly en grunnlønn på under 3.000 kroner i måneden. Med tillegg får de utbetalt 9.800 kroner i måneden. Det får Fagforbundet til å reagere.

– Dette er en type virksomhet som ikke bare undergraver et anstendig arbeidsliv, men bidrar til å undergrave den norske velferdsstaten. Norske passasjerer bør tenke at hva man gjør er et bidrag til hva slags samfunn vi skal få. Slike selskaper bør de sky og la være å bruke, sa Stein Guldbrandsen i Fagforbundets arbeidsutvalg til NRK i går kveld.

Ikke boikott, men oppfordring

På sine nettsider i dag presiserer Fagforbundet at de ikke har gjort vedtak om å oppfordre til en boikott av Norwegian, slik NRK skriver, men at de kommer med en oppfordring om ikke å fly med selskapet.

– Mennesker som vil ha et anstendig arbeidsliv med skikkelige lønns- og arbeidsvilkår, bør tenke seg om to ganger før de bestemmer seg for å benytte Norwegian. Som en ansvarlig arbeidstakerorganisasjon bør vi ikke benytte virksomheter som er med på å undergrave norske lønns- og arbeidsforhold, sier Guldbrandsen i dag.

Jobber i lufta

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian forsvarer lønna de thailandske kabinansatte får.

– Det våre kabinansatte sitter igjen med hver eneste måned når de får lønnen sin utbetalt fra oss, er langt over hva som er gjennomsnittslønnen i Thailand, sier han til NRK.

Sandaker-Nielsen vedgår at de thailandske kabinansatte ikke jobber i hjemlandet sitt.

– Arbeidsplassen deres er i lufta. Så hviler de på hotell i Oslo og i New York. Utgangspunktet for lønnsnivået og betingelsene er der hvor de bor. De starter arbeidsperioden sin i Thailand, og de avslutter den i Thailand, sier han.

Basen avgjør

Det holder ikke for Handel og Kontor.

– Det holder ikke å si at de jobber i lufta. Det er hvilken base de ansatte har, som avgjør hvilke nasjonale lønns- og arbeidsbetingelser de ansatte skal ha. Dette må avklares, sier forbundsleder Trine Lise Sundnes til HK-Nytt.

– Skal denne gruppen ha norsk lønn?

– Ikke nødvendigvis, dette er et juridisk vepsebol, sier Sundnes og viser til at det er internasjonale konvensjoner som blant annet avgjør dette.

Både HK og Parat har ført saker på vegne av sine medlemmer i Ryanair, hvor nettopp base-tilhørighet har vært stridsspørsmålet.

Sundnes mener ikke en oppfordring til ikke å fly med selskapet er riktig medisin.

– Vi mener at de ansatte skal ha anstendige lønns- og arbeidsvilkår. Den beste metoden for å sørge for det er fagforeninger og tariffavtaler. Derfor oppfordrer vi Norwegian å være tydelig på at deres ansatte kan organisere seg og gjennomføre kollektive forhandlinger. Norwegian, et selskap med norske røtter, bør gå i bresjen for dette, sier Sundnes.

Forhandler med Norwegian

Heller ikke YS-forbundet Parat støtter Fagforbundets oppfordring til å la være å fly med Norwegian. Parat-lederen Hans-Erik Skjæggerud viser til at Norwegian forholder seg til fagforeninger og respekterer organisasjonsfriheten. Forbundet er likevel kritisk til Norwegians lønnsnivå og betingelser for asiatiske ansatte basert på opplysningene NRK presenterte tirsdag, heter det på forbundets nettside.

– Vi mener det allikevel er en klar forskjell mellom Ryanair, som vi boikotter, og Norwegian som forholder seg til fagforeninger og respekterer organisasjonsfriheten. Sammenligningen med Ryanair blir derfor feil, sier Skjæggerud.

Parat-lederen opplyser om at de i disse dager fører tarifforhandlinger i Norwegian som direkte eller indirekte også gjelder ansatte i selskapet utenfor Norges grenser.

– Vi jobber gjennom tarifforhandlinger med å forhandle gode lønns- og arbeidsvilkår i hele Norwegian, sier han.

30.10.2013
13.12.2013 20:51