– Amedia bryter avtalen

HK beskylder Amedia for å ha brutt drøftingsplikten i forbindelse med sentralisering av kundesentrene.
05.12.2012
14:15
16.12.2013 21:10

lene.svenning@lomedia.no

Handel og Kontor har i dag bedt Mediebedriftenes Landsforening (MBL) om et forhandlingsmøte på vegne av HK-klubbene i Avisa Nordland, Østlands-Posten og Romerikes Blad. Årsaken er at forbundet mener eieren Amedia har bestemt seg for å avvikle kundesentrene i avisene og etablere et sentralt kundesenter i Drammen, uten å drøfte dette med de tillitsvalgte.

– Dette er et brudd på Hovedavtalen mellom LO og NHO. Dette har skjedd uten nevneverdige drøftelser med HK-klubbene, sier Torbjørn Brox Webber, faglig sekretær i Handel og Kontor.

Gjelder alle

Webber hevder at det i alle Amedias aviser har foregått en for dårlig prosess i forbindelse med planene om sentralisering av kundesentrene.

– Foreløpig har vi bare fått inn uenighetsprotokoller fra HK-klubbene i Avisa Nordland, Østlands-Posten og Romerikes Blad, men dette gjelder alle avisene i konsernet. Vi kan ikke vente på resten, vi har dårlig tid. Amedia vil ventelig ta en beslutning om sentralisering før jul, sier han til HK-Nytt.

60 arbeidsplasser

Nå håper Webber at forhandlinger mellom HK og MBL vil føre fram.

– Vårt formål er å få restartet dette arbeidet, slik at vi kan starte en reell prosess hvor de tillitsvalgte har muligheter til å påvirke utfallet av denne saken. Jeg er overrasket over at HK har blitt involvert i så liten grad, sier han.

En slik sentralisering vil få store konsekvenser for de ansatte.

– Dette handler om 60 arbeidsplasser i distriktene som vil forsvinne, sier Torbjørn Brox Webber.

Avviser brudd

Konserndirektør Tom Helge Rønning i Amedia avviser at konsernet har brutt drøftingsplikten i Hovedavtalen.

– Det er jeg ikke enig i. Jeg føler meg trygg på at vi har gjennomført en god prosess med involvering av de tillitsvalgte, sier han til HK-Nytt.

Rønning understreker at beslutningen om sentralisering ikke er tatt, men at det vil bli gjort før jul. Sentraliseringen vil, om den blir gjennomført, skje i løpet av neste år.

Bakgrunnen for ønsket om en sentralisering av kundesentrene er rasjonalisering.

– Vi ser muligheter for effektivisering og større fleksibilitet når det gjelder åpningstider og bemanning, sier konserndirektøren.

Diskuter gjerne saken i kommentarfeltet! Bruk fullt navn, vær saklig og vis respekt for andres meninger. Bruk vanlig folkeskikk og husk at det du skriver blir lest av mange andre. Vi fjerner meldinger med trakassering og hat, og falske profiler.

Vennlig hilsen redaksjonen

05.12.2012
14:15
16.12.2013 21:10