GLAD LAKS: Sondre Nyland trives bak fiskedisken. Når læretiden er over ønsker HK-medlemmet å starte sin egen bedrift.

Satser på lærlinger for å ha fagfolk på jobb hele tiden

HK-medlem Sondre Nylands fagbrev er ettertraktet i varehandelen.
2018031314081620230821171436

martin.slordal@lomedia.no

Hos Meny på Ski Storsenter ligger fristelser som skrei og laks klare til kundene. Bak disken står en som kan det meste om varene han selger. Sondre Nyland går på yrkesfaglig linje på Mysen videregående skole der han tar utdanningsprogrammet restaurant og matfag. Snart har Nyland fagbrev som sjømathandler.

– Jeg jobbet her på utplassering og fikk læreplass etterpå. Fagbrevet er viktig for meg fordi jeg har lyst til å starte for meg selv, sier lærlingen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

LØNNER SEG: Henning Nilsen vil ha fagfolk på jobb i butikken.

Vil ha fagfolk på jobb

Henning Nilsen er kjøpmann i Meny-butikken på Ski, som er godkjent som opplæringsbedrift. Han forteller at de alltid har to lærlinger blant de ansatte. Og nå øker Norgesgruppen, som Meny er en del av, antall lærlingkontrakter fra 300 til 500 fram mot 2020. Grunnen er enkel; Både Norgesgruppen og kjøpmann Nilsen mener at det å ha fagfolk på jobb er god butikk.

– Jeg ønsker å ha dyktige fagfolk på jobb i hele butikkens åpningstid. Det skaper trygghet for kundene, og gjør at de er villige til å bruke noen kroner ekstra på å handle her, sier Nilsen, og peker på at butikken hans blir en motvekt til stadig flere lavprisbutikker.

Henning Nilsen sier at de jobber for at læretiden i butikken skal bli best mulig for læringene. Han tror at de som tar fagbrev gir mange fordeler for butikken.

– Jeg tror de inspirerer alle de andre ansatte også, sier han.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

VED GRYTENE: Kåre Reppen er fersvaresjef i Meny på Ski Storsenter. For å sikre god rekruttering er det viktig at butikken tar inn lærlinger, sier han.

Sju av ti fikk lærekontrakt

Tall fra Utdanningsdirektoratet viser at stadig flere lærlinger får lærekontrakt. I 2017 fikk sju av ti lærlinger godkjente lærekontrakter. Det er det høyeste tallet siden målingene startet i 2011. Når Norges­gruppen nå øker antallet kontrakter, blir de en av de største lærebedriftene i privat sektor.

Kåre Reppen er ferskvaresjef i Meny på Ski Storsenter, og har ansvaret for oppfølgingen av lærling Sondre Nyland i butikken. Å ha en lærling på jobb er ressurskrevende, men det er viktig, mener ferskvaresjefen.

– Det er viktig at vi sikrer rekrutteringen til det vi driver med i Meny. Vi må la unge folk som tar fagbrev få komme hit og prøve seg, sier han.

Vet hva han vil

Lærling Sondre Nyland har planen klar etter at han har fagbrevet i hånda. Han vil prøve å starte opp noe for seg selv, selv om butikksjef Henning Nilsen gjerne skulle beholdt ham.

– Vi ønsker jo ikke å miste kompetente folk. Samtidig er det sunt å komme seg litt ut, og kanskje komme tilbake hit med nye ideer på et senere tidspunkt, sier han.

Det kan Nyland være klar for.

– Det kan godt være at jeg slår meg til ro i en Meny-butikk etter at jeg har herja litt rundt, ler Sondre Nyland.

DRØMMER OM Å BLI BUTIKKSJEF: Sayed Abolhassan drømmer om å bli butikksjef. Han tar fagbrev i salgsfaget på Vestby videregående skole.