Tollpost snur – igjen

De som var permittert under transportstreiken får likevel ikke utbetalt lønn de tre første dagene fra Tollpost Globe. – Dette er bare kaos, sier klubbleder Mariann Andersen.
08.06.2010
16.12.2013 13:30

Da terminalarbeiderne ble tatt ut i streik på Tollpost Globe, begynte bedriften å permittere andre ansatte. Transportbedriften meldte at de uorganiserte skulle få lønn de tre første dagene under permitteringen, for å unngå Navs ventedager uten økonomisk støtte. Medlemmene i Handel og Kontor får kompensert for ventedagene fra forbundet sitt.

Ventedager uansett

Bedriftens utstrakte hånd til de uorganiserte fikk de tillitsvalgte til å rase.

– Dette er fagforeningsknusing, mente HKs leder Sture Arntzen.

Etter at HK-Nytt skrev om saken, ombestemte Tollpost Globe seg, og sendte ut informasjon om at alle permitterte skulle få lønn de tre første dagene, også de organiserte.

HK-Nytt undersøkte imidlertid med Nav, som kunne informere om at tre ventedager uansett ville inntre etter de tre dagene Tollpost betalte for. Men om fagorganiserte fikk kompensert for de samme dagene fra sitt forbund, se det ville ikke etaten bry seg om. Dermed kunne de tillitsvalgte konstatere at det fremdeles lønner seg å være fagorganisert.

Vil ikke betale likevel

Historien slutter ikke her. Etter at Tollpost ble kjent med Navs regler, har de besluttet å la være å betale lønn de tre første dagene, både til organiserte og uorganiserte.

– Nei, vi gjør ikke det. Det har ikke noe for seg nå det likevel blir tre ventedager, sier HR-direktør Terje Stuve til HK-Nytt i dag.

– Men de ansatte vil jo få mer utbetalt om de får lønn enn om de får dagpenger fra Nav?

– Det har du i og for seg rett i, men vi dropper det, sier han.

– Idiotisk

Det får HKs klubbleder Mariann Østad Andersen til å reagere.

– Dette har vi ikke fått informasjon om. De permitterte er jo begynt å komme tilbake på jobb, og jeg har informert medlemmene om at de får lønn de første tre dagene. Dette er jo helt idiotisk, når bedriften har varslet om at de vil betale lønn. Nå blir det jo helt kaos her. Slik går det jo ikke an å holde på. Enda en gang viser Tollpost hvor lite profesjonelle de når det gjelder å forholde seg til tillitsvalgte, sier en oppgitt Andersen.

Hun opplyser om at hun vil be bedriften om et møte om dette snarest.

– Hele greia har jo blitt en suppe. Nå må bedriften begynne å bruke hodet, slik at ikke folk blir skadelidende etter dette, sier hun.

08.06.2010
16.12.2013 13:30