I MØTE: LOs nestleder Tor-Arne Solbakken og HK-leder Trine Lise Sundnes forhandler nå med Virke i årets lønnsoppgjør.

Lene Svenning

LO forhandler med Virke

Arbeidstakerne forventer samme resultat som i tarifforhandlingene med NHO.
08.04.2015

Klokka halv elleve i formiddag møttes LOs og Virkes forhandlingsdelegasjoner til årets lønnsforhandlinger. Det er satt av to dager til forhandlingene, men det kan gå langt kjappere, for malen er klar. LO forventer nemlig den samme lønnsveksten som de ble enige med NHO om i slutten av mars. Der ble det ikke gitt noe i generelt tillegg, bare et lavlønnstillegg på 1,75 kroner i timen. LO og NHO var enige om at den totale lønnsveksten var 2,7 prosent, inkludert såkalt overheng og glidning.

LES OGSÅ: Mellomoppgjøret er i havn

Mer til ansatte i varehandelen

– Lavlønnstillegget blir sannsynligvis som i NHO-oppgjøret, sa LOs nestleder Tor-Arne Solbakken, som leder forhandlingene med Virke, til HK-Nytt før møtet startet.

De som får tillegget er de som er omfattet av overenskomster hvor gjennomsnittslønna er under 90 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, som i dag er 388.000 kroner i året. Det gjelder de fleste av LOs og Virkes overenskomster.

De ansatte i varehandelen, som er den største gruppa i dette oppgjøret, kan imidlertid vente seg mer. Et lavlønnstillegg på 1,75 kroner vil ikke utgjøre 2,7 prosent lønnsvekst.

– Vi skal ha lavlønnstillegget, og sørge for å fylle opp ramma. Det er mange måter å gjøre det på, sa HK-leder Trine Lise Sundnes.

Annerledes er det trolig for Norsk Transportarbeiderforbunds medlemmer på grossistoverenskomsten, hvor overhenget og glidningen er større.

HK er størst

HK har flest medlemmer i Virke-bedriftene, etterfulgt av Norsk Transportarbeiderforbund. Også EL & IT Forbundet, Norsk Arbeidsmandsforbund, Fagforbundet, Fellesforbundet, Norsk Tjenestemannslag og Fellesorganisasjonen deltar i forhandlingene med Virke.

08.04.2015