PAUSE?: AAF og HK møttes til lønnsforhadlinger mandag, men har ulike oppfatninger om hvor lang tid det skulle ta.

Ina Pettersen Jevne

Krøll i lønnsforhandlingene for ansatte i arbeiderbevegelsen

Arbeidsgiverne forlot forhandlingsbordet i det HK trodde var en pause.
08.10.2019

Mandag møttes Arbeiderbevegelsens arbeidsgiverforening (AAF) og HK til de årlige lønnsforhandlingene for de ansatte i arbeiderbevegelsen. I sjutida mandag kveld leverte HK-delegasjonen et nytt krav, og tok matpause. AAF-delegasjonen forlot møtelokalene. Det overrasket HK. I en melding til sine om lag 1.100 medlemmer som er omfattet av disse forhandlingene skrev HK mandag kveld at de «ble mildt sagt overrasket» over at AAF forlot forhandlingsbordet, og at de gjorde det uten at partene hadde blitt enige om det. «Nå forventer vi en snarlig tilbakemelding fra AAF på vårt krav. Hvis ikke må vi tolke dette som et brudd i forhandlingene fra AAF sin side», skrev HK til medlemmene.

LESTE DU DENNE?: 350-kronersgrensa for avgiftsfri handel i utenlandske nettbutikker fjernes

– Forbauset over useriøsiteten

Den meldinga falt AAF tungt for brystet. Til sine medlemmer skriver AAF i dag, tirsdag, at de «er forbauset over useriøsiteten i denne fremstillingen. Partene var enige om at forhandlingene skulle tas over to dager og at vi ikke skulle holde på utover kvelden første dag. Etter at vi mottok siste krav fra HK, meldte vi fra at vi tok kvelden og ville ta opp tråden på neste forhandlingsdag. Det er AAFs intensjon å fortsette forhandlingene som planlagt».

– Litt spesielt

Hva i all verden var det som foregikk? En av HKs rådgivere i forhandlingsdelegasjonen, Bodil H. Andersen, forteller at HK tydelig hadde gitt beskjed om at det ikke var ønskelig med to dagers forhandlinger, og at de mente at det holdt med en dag på et mellomoppgjør.

– Det ble ikke avtalt en dag nummer to til forhandlinger, sier Andersen til HK-Nytt.

– Vi hadde gode prosesser og en god framdrift gjennom dagen. Vi hadde akkurat levert et krav og gikk til middagspause. Vi sa at de fikk tenke på det mens vi gikk og spiste. Så kommer det en SMS om at de hadde gått og at vi måtte finne en ny dag. Vi ble ganske overrasket over at de hadde forlatt forhandlingsbordet, vi kunne heller blitt enige om en eventuell pause før vi gikk fra hverandre, sier Andersen.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

– Tendensiøs framstilling

AAF-direktør Astrid Driva Rødsand sier til HK-Nytt at de tidlig meldte ifra om at de ønsket å forhandle over to dager.

– Det kom krav fra HK med nye momenter, da synes vi at det var et naturlig tidspunkt å ta pause.

– Har dere misforstått hverandre?

– Jeg vet ikke. Vi sa mange ganger i løpet av gårsdagen at vi ville bruke to dager, jeg kan ikke forstå at dette kunne misforstås. Vi har ingen deadline for forhandlingene, det er mye bedre å bruke litt tid enn å sitte utover kvelden. Vi visste at det ikke passet for HK å forsette i dag, tirsdag, men at vi måtte finne en ny dag. Jeg synes HKs framstilling av dette er tendensiøs. Vi har ikke avbrutt forhandlingene, vi har fått et nytt krav vi må tenke på, sier hun.

Rom for å komme i mål

Rødsand opplyser om at hun har vært i kontakt med HKs forhandlingsleder Bjørn Mietinen i dag, tirsdag, med sikte på å finne en ny dato for videre forhandlinger.

– Vi er fortsatt i forhandligner. Det er fortsatt rom for å komme i mål, sier hun.

HK-Nytt har ikke fått kontakt med Mietinen i dag, han skal være på reise.

MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV

08.10.2019