FIENDTLIG INNSTILT: Elkjøp har forsøkt å få HK-medlemmene på Elkøp på Vinterbro til melde seg ut av forbundet, hevder Oslo/Akershus HK.

Elkjøp

HK-forening beskylder Elkjøp for fagforeningsknusing

Ledelsen i Elkjøp driver kampanje mot dem som har valgt å organisere seg, hevder Oslo/Akershus Handel og Kontor i et internt brev.
15.02.2018

Etter et meklingsmøte på mandag ble Handel og Kontor enige med Elkjøp om å inngå tariffavtale på kjedens butikk på Vinterbro i Akershus.

– Vi kan nå anbefale kunder å handle i butikken på Vinterbro, i likhet med andre steder med tariffavtale, uttalte HKs nestleder Bjørn Mietinen i en pressemelding tirsdag.

Fagforeningen Oslo/Akershus HK hadde forberedt streik sammen med medlemmene i varehuset. Nå kunne de pakke sammen streikevestene.

LESTE DU DENNE?: Arbeidstakere risikerer milliontap ved å gå fra offentlig til privat sektor

Trusler

Onsdag publiserte Østlandets Blad innholdet i det de hevder er et internt brev fra Handel og Kontor. Der hevdes det at Elkjøp har benyttet fagforeningsfiendlige metoder for å unngå tariffavtale.

«Elkjøp benytter systematisk metoder for fagforeningsknusing som de har importert fra USA, som vi kjenner fra Expert for to år siden, og fra Elkjøp Lørenskog for et år siden. Dette inkluderer at bedriften selv oppretter såkalte «tillitsvalgte» og hevder «Elkjøps egen modell» er bedre enn tariffavtale. Ledelsen har innkalt våre medlemmer en og en for å få de til å melde seg ut. De har både lokket med høyere lønn, og høyere stillinger. Samt truet med at tariffkravet vil gjøre at de ikke får utdelt timer utover det som står i kontrakten, at videre karriere i Elkjøp blir umulig, og at det vil bli flere skriftlige advarsler og lettere å få sparken. Ledelsen bruker ordinære ansatte som informanter og for å drive kampanje mot dem som har valgt å organisere seg», heter det i brevet.

Sett metoden før

HK-Nytt har i dag fått se brevet, som er sendt ut til lokale fagforeninger i Oslo og Akershus i forkant av meklingsmøtet. Brevet er undertegnet av Roy Pedersen, leder i LO i Oslo, John Thomas Suhr, leder i Oslo/Akershus HK, og Nina Skranefjell, regionsekretær i HK region Øst.

I brevet ber de tre om at medlemmer i andre fagforeninger stiller opp som streikevakter om Elkjøp ikke ville skrive under på tariffavtalen under meklingsmøtet.

John Thomas Suhr står inne for hvert eneste ord i brevet, selv om det ikke var ment for offentligheten.

– Denne måten å gå fram på overfor medlemmene våre på Vinterbro, var den samme som da vi kjempet fram en tariffavtale på Elkjøp på Lørenskog for et år siden. Nå forutsetter vi at Elkjøp respekterer tariffavtalen og de tillitsvalgte. Vi har ingen grunn til å tro at de ikke vil gjøre det, nå som avtalen er på plass, sier han til HK-Nytt.

Ukjent

Åshild Indresøvde, merkevaresjef i Elkjøp, kjenner ikke til at de ansatte har blitt behandlet på den måten som er beskrevet i brevet fra Oslo/Akershus HK.

– Hvis det skulle vise seg at noe av dette stemmer, er det ikke i tråd med hvordan slike prosesser skal foregå hos oss, sier hun til HK-Nytt.

Indresøvde vil undersøke saken nærmere, opplyser hun.

– Alle ansatte i Elkjøp står fritt til å organisere seg, og alle som ønsker det kan få tariffavtale. Vi er opptatt av at disse prosessene er ryddige, sier hun.

– Hvorfor gikk det så langt som til mekling før dere undertegnet avtalen?

– Vi er opptatt av at vi tar en klok og riktig beslutning når vi endrer lønnsmodellen for alle arbeidstakere i et varehus. Vi forsøker å få en oversikt over hvor mange som vil ha tariffavtale. På Vinterbro var 40 av 66 ansatte medlemmer i Handel og Kontor, men bare 12 ville ha tariffavtale. Vi ba om å få mer tid, men det fikk vi ikke. Dermed ble det mekling, sier Indresøvde.

Flere tariffavtalekrav

John Thomas Suhr varsler at HK vil kreve tariffavtale ved flere av Elkjøps varehus om ikke lenge.

– Vi forutsetter at Elkjøp ikke bruker de samme metodene for å stoppe tariffavtalene neste gang vi krever det. Denne gangen gikk de for langt, og jeg regner med at de lærer av det, sier fagforeningslederen.

Ifølge Suhr har HK tariffavtaler med seks av Elkjøps kjedeeide varehus, og fem av kjedens franschise-tilknyttede butikker.

Bjørn Mietinen, nestleder i HK Norge, ønsker ikke å kommentere brevet fra John Thomas Suhr.

– Vi har hatt en mekling og inngått tariffavtale med Elkjøp på Vinterbro. Nå er vi enige om å se framover, sier han til HK-Nytt.

LES OGSÅ DENNE SAKEN FRA 2016: Elkjøp foretrekker bonus framfor tariff

LES OGSÅ DENNE SAKEN FRA 2012: Elkjøp inngår tariffavtale i Skien