ENIGE PÅ OVERTID: NHO-direktør Ole Erik Almlid, riksmekler Mats Wilhelm Ruland og LO-leder Hans-Christian Gabrielsen orienterer pressen om resultatet.

Tri N. Dinh

Det beste lønnsoppgjøret på mange år, sier LO-lederen

2,50 kroner til alle og ytterligere 2 kroner mer i timen til de lavest lønte. Det er resultatet etter meklingen mellom LO og NHO.
01.04.2019

hk-nytt@lomedia.no

14 timer etter meklingsfristen kunne LO og NHO informere om resultatet av årets lønnsoppgjør: Det generelle tillegget er 2,50 kroner i timen. Det gir et lønnstillegg på 4.875 kroner i året. Partene er også enige om et lavlønnstillegg på 2 kroner i timen, tilsvarende 3.900 kroner i året. Lavlønnstillegget gis til ansatte som er omfattet av tariffavtaler hvor lønna er 90 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

LO-leder Hans-Christian Gabrielsen er godt fornøyd etter nattas mekling.

– Våre medlemmer har tatt ansvar i dårlige tider, nå var det deres tur til å få sin del av kaka, sier Gabrielsen og legger til at dette er det beste resultatet på mange år.

– Vi har sikret arbeidstakerne økt kjøpekraft og et ekstra lønnstillegg til de lavest lønte. Oppgjøret bidrar til utjevning og har klar likelønnsprofil, sier LO-lederen.

Happy HK

– LO-lederen har rett i at dette er bra. Det er lenge siden det generelle tillegget har vært så høyt. Vi er godt fornøyd med resultatet, sier HK-leder Trine Lise Sundnes til HK-Nytt.

For de fleste av hennes medlemmer som har NHO-tariffavtaler betyr meklingsresultatet en lønnsøkning på 2,50 kroner i timen. To av HKs tariffavtaler med NHO ligger imidlertid under 90 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, og kvalifiserer dermed til lavlønnstillegget på 2 kroner i timen. Det gjelder bensinoverenskomsten og butikkoverenskomsten. Førstnevnte er det knapt noen som har, siden de fleste har meldt overgang til arbeidsgiverorganisasjonen Virke. Den andre, butikkoverenskomsten, gjelder ansatte i blant annet gullsmeder, bakeriutsalg og blomsterbutikker. De får altså 4,50 kroner mer i timen fra 1. april.

• Følg HK-Nytt på Facebook

Lokale forhandlinger

Ifølge LO har lønnsoppgjøret en såkalt ramme på 3,2 prosent. Dette inkluderer også forventa resultat av lokale forhandlinger. Forventa prisstigning er 2,4 prosent, og reallønna kommer dermed til å øke 0,8 prosent om prognosene slår til.

HK-leder Sundnes minner om at det er mer å hente på arbeidsplassen. Nå oppfordrer hun de tillitsvalgte til å be om forhandlinger med sjefen.

– De tillitsvalgte må finne ut hvor mye de kan hente ut lokalt. Det generelle tillegget utgjør 0,76 prosentpoeng av ramma på 3,2. De lokale oppgjørene er beregnet til 1,2 prosentpoeng, opplyser Sundnes.

NHO: Må konkurrere med utlandet

Arbeidsgiverne i NHO mener bedriftene vil klare å styrke sin konkurranseevne mot utlandet også etter lønnsoppgjøret:

– Vi har strukket oss langt, men vi endte på et resultat som vi i fellesskap kan akseptere. For oss var det avgjørende å sikre konkurransekraften til norske bedrifter, og det har vi klart i årets oppgjør, sier Ole Erik Almlid til NHOs nettsider.

Klart for neste runde

LO og Virke starter forhandlingene på onsdag. Det er her HK har flest medlemmer. Det er vanlig at disse partene blir enige om det samme generelle tillegget som LO og NHO, samt lavlønnstillegget.

– Malen er lagt, men vi skal finregne og forhandle, sier Sundnes.

LO skal forhandle med Samfo den 11. april.

01.04.2019