I FARE: Troverdigheten til arbeiderbevegelsen står på spill mener Trine Lise Sundnes, forbundsleder i HK.

– Troverdigheten står på spill

Arbeidsgiverne i fagbevegelsen må komme med et rettferdig lønnstilbud, mener HK-leder Trine Lise Sundnes.
25.11.2014

Trine Lise Sundnes, forbundsleder i HK, deltok på dagens støttemarkering for de streikende HK-medlemmene på Youngstorget.

– En samlet arbeiderbevegelse har funnet ut at det er fornuftig å organisere arbeidstaker- og arbeidsgiversida. Da må Arbeiderbevegelsens Arbeidsgiverforening være sitt ansvar bevisst i denne konflikten. HK behandler alle motparter likt. Det er bare slik vi får en fri og uavhengig fagbevegelse. Troverdigheten til arbeiderbevegelsen står på på spill under denne streiken, sier Sundnes til HK-Nytt.

Full støtte

Omlag 300 streikende HK-medlemmer og støttespillere deltok på dagens støttemarkering på Youngstorget i Oslo. Gatas Parlament og MFO- og NTL-koret bidro med allsang og dans mellom appellene. I morgen går 186 HK-medlemmer til ut i streik, blant annet ansatte i Arbeiderpartiet og SV. Da vil nærmere 500 HK-medlemmer i arbeiderbevegelsen være i streik. Leder av LO i Oslo, Roy Pedersen, sa i sin appell at streiken har full støtte fra et enstemmig representantskap i LO i Oslo.

– Ansatte i fagbevegelsen har også streikerett. Mangler det lønnstatisktikk, er det noen som ikke har gjort jobben sin, sa Roy Pedersen fra talerstolen.

Han lovet også at støtten fra resten fagbevegelsen blir enda større hvis streiken blir langvarig, og at presset mot AAF vil øke.

– Gjør som jeg sier og ikke som jeg gjør

Informasjonsrådgiver i NTL og HK-medlem Hallvard Berge kunne fortelle om god stemning og høy streikevilje blant de han møter på streikevakt. Når Berge forteller forbipasserende om streikegrunnlaget, får han positive tilbakemeldinger.

– Vi har å gjøre med en arbeidsgivermotpart. som sier: Gjør som jeg sier og ikke som jeg gjør. Mot en slik motpart er det lett å finne argumenter, sa Berge i sin appell.

Døra er åpen

Sundnes sier hun forventer at arbeidsgiverforeningen vil møte Handel og Kontor til nye forhandlinger, slik at de sammen blir enige om rammene i årets lønnsoppgjør.

– Døra til HK står alltid åpen, men vi nekter å la være å ta kampen på vegne av egne medlemmer. Vi ønsker å få slutt på denne streiken, men forventer at AAF gir oss et lønnstilbud som er rettferdig. Bare på den måten kan vi få slutt på streiken, sa Sundnes til de fremmøtte på Youngstorget.

martin.slordal@lomedia.no

25.11.2014