Sykes overtar callsenterne

Nå er det avgjort: Det amerikanske selskapet Sykes overtar SAS’ callsentre i Bodø og Bergen, mens avdelingene i Stavanger og Ålesund legges ned. Mange mister jobben sin.
03.09.2010
16.12.2013 13:59

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Onsdag ettermiddag ble de ansatte i Stavanger informert. SAS’ callsenter i oljebyen skal legges ned. Om lag 25 ansatte blir stående uten arbeid fra 1. januar.

– Folk tar det med fatning. De skjønte at noe var på gang da det ble innkalt til møte, men de visst jo ikke helt hva det innebar. Reaksjonene vil nok komme etter hvert, tror Ingfrid Jekteberg, nestleder i klubben.

Mange uten jobb

Torsdag ettermiddag fikk de ansatte ved avdelingen i Ålesund samme beskjed. Der mister om lag 12 ansatte jobben fra 1. november. De ansatte fra både Stavanger og Ålesund får riktignok tilbud om jobb i avdelingene i Bodø og Bergen, men det tror Jekteberg er lite aktuelt. Selve forhandlingene om oppsigelser starter i neste uke.

Avdelingene i Bodø og Bergen skal altså bestå, men det er det amerikanske selskapet Sykes som tar over driften. De ansatte fra SAS får tilbud om å fortsette i jobbene sine her. – Tiden vil vise hvor mange som ønsker å bli med over i Sykes. Det jubles ikke over overtakelsen, sier Jekteberg.

Endelig avgjort

Selv om de to siste dagene har vært triste på callsentrene i Ålesund og Stavanger, er det likevel en viss lettelse blant de ansatte. Verneombudene Ellen Megrund Pedersen i Ålesund og Frode Aase Horpestad i Stavanger sier til HK-Nytt at det er godt å ha fått den endelige avgjørelsen etter flere år med usikkerhet.

– Vi har vært vurdert nedlagt tidligere og etter det har vi vel egentlig visst at arbeidsplassen vår skulle forsvinne i neste runde, sier Pedersen.

– Dette har trukket veldig i langdrag. Men nå vet vi hva som kommer, selv om det er veldig trist, sier Horpestad.

Kritiske til prosessen

Begge verneombudene er kritiske til hvordan prosessen har foregått. De synes ansatte på de lokale kontorene har vært lite med og at diskusjonen har gått over hodene på alle. – Dette er styrt fra Oslo og Stockholm, sier de begge.

Som verneombud er de heller ikke konsultert i det hele tatt. De tillitsvalgte som har vært med i noe av prosessen, har fått taushetsplikt. – Da er det frustrerende å være verneombud, sier Horpestad.

På jobbjakt

På de to callsentrene som nå legges ned jobber det folk med svært lang ansiennitet i bransjen. Flere av dem jobbet tidligere i Braathens, og fikk jobb ved callsentrene da de ble overtallige etter at SAS kjøpte Braathens i 2001. Nå må de alle ut på jobbjakt. – Jeg er allerede i gang. Selv om jobbene ikke vokser på trær, håper jeg at vi alle finner noe nytt. Jeg tror vi har gode skussmål vi som kommer fra SAS. Vi har stor kompetanse innenfor feltet vårt, understreker Pedersen.

I tillegg til å bekymre seg over sin og kollegenes jobbframtid, har hun også vondt av alle kundene i SAS. Pedersen tviler på at flyselskapet har valgt en god løsning for kundene sine når de nå vil få et profesjonelt callsenter til å ta seg av alle henvendelsene. – De vil ikke få den samme behandlingen som de får nå. Vi sitter på en verdifull lokal kunnskap som er viktig for dem som ringer oss. Vi yter det lille ekstra. Jeg tror ikke SAS skjønner konsekvensene av at det blir borte, sier hun.

Boka lukkes

Frode Aase Horpestad er av samme oppfatning. Han viser til at de har stått på i alle mulige situasjoner – ikke bare for selskapet, men også for kundene.

– Vi har håndtert kundene både ved streiker, når piloter har vært syke og ikke minst i forbindelse med askeproblemene. Nå er ikke den motivasjonen helt på topp. Boka er jo i ferd med å lukkes. Men samtidig er det å gå på jobben av stor verdi på grunn av samholdet mellom oss kollegene. Vi løfter hverandre. Jeg håper vi klarer det også de siste månedene, sier Horpestad.

HK beklager

Handel og Kontor mener det er trist at flyselskapet har bestemt seg for å outsource denne delen av virksomheten sin. – Det er dypt beklagelig og jeg tror det er dårlig butikk. sier faglig sekretær Sissel Weholdt i HK.

Hun tviler på grunnlaget SAS har for å la Sykes overta callsentrene. – Her har de ikke snudd alle steinene før de tok avgjørelsen. Det store spørsmålet er om dette vil gi god nok service til kundene, sier hun til HK-Nytt.

Kan ende i retten

Handel og Kontor og de lokale tillitsvalgte har protestert kraftig på hvordan SAS har håndtert denne prosessen. De har ikke fått innsyn i de dokumentene de har bedt om, på tross av at NHO og bedriften har lovet det. Nå vurderer HK å trekke SAS for Arbeidsretten. – Vi har vært i forhandlinger med NHO og venter på en protokoll. Når den foreligger vil vi vurdere videre behandling av saken, sier Weholdt.

Forbundet mener at SAS i denne prosessen har brutt hovedavtalens bestemmelser om informasjonsplikt, samt bestemmelsen om reelle drøftinger. HK skal også se på oppsigelsene som de ansatte ved kontorene i Stavanger og Ålesund vil få. – Vi vil sjekke grunnlaget for dem, og om det er usaklig vil vi selvfølgelig gå videre også med den delen av saken, understreker Weholdt.

03.09.2010
16.12.2013 13:59