Slutt på påskekrangelen

Det skal være frivillig å jobbe på påskeaften i Skeidar. Det er HK og HSH enige om.
15.12.2010
16.12.2013 14:55

De ansatte som ikke kom på jobb på påskeaften i 2009 fikk beskjed om at de ble trukket en feriedag. Det protesterte de tillitsvalgte i møbelkjeden på. For ifølge landsoverenskomsten mellom HK og HSH er påskeaften en fridag. «Når bedriftsmessige hensyn gjør det nødvendig at arbeidet holdes i gang, gis personalet fri i den utstrekning det er anledning til det», sier overenskomsten videre. Skeidar og HSH hevdet at avtalene med butikksentrene gjorde det nødvendig å holde arbeidet i gang og holde folk på jobb.

Forlik

Etter flere forhandlingsmøter har Handel og Kontor og arbeidsgiverforeningen inngått et forlik. Partene har rett og slett blitt enige om å forsøke å unngå slike tvister i framtida. Dermed har ingen av partene endret sitt prinsipielle synspunkt. I ettertid har det også vist seg at ingen av de ansatte i Skeidar ble trukket en feriedag, fordi det elektroniske lønnssystemet ikke tillot det.

Mirja Sandelin, konserntillitsvalgt i møbelkjeden, jubler ikke over forliket. Hun skulle gjerne blitt enig med ledelsen om en felles praksis for arbeid på påskeaften i framtida. Foreløpig har ikke HK-klubben lyktes i å få til det, opplyser Sandelin til HK-Nytt.

Frivillighet

– Arbeid på påskeaften skal basere seg på samarbeid og frivillighet, sier Erling Hagen, faglig sekretær i Handel og Kontor.

Han er fornøyd med utfallet av denne saken. Hagen opplyser om at det er sjelden forbundet må behandle slike tvistesaker. – Jeg tror folk bruker hodet. Vi oppfordrer folk til å opptre sivilisert når de planlegger bemanning på påskeaften, sier han.

15.12.2010
16.12.2013 14:55