BLIR VED SIN LEST: Inger Åse Evenmo har jobbet i den samme butikken i hele sitt yrkesliv. Her trives hun.

Erlend Angelo

Stille i sentrum

Omsetningen til Coop Mega på Verdal har gått ned, men de ansatte frykter ikke for jobbene sine.
07.12.2018

VERDAL:

Inger Åse Evenmo har jobbet i Coop Mega på Verdal i to tredeler av livet sitt. 52-åringen var bare 17 år da hun begynte å jobbe her. Hun likte butikkarbeidet godt, arbeidsplassen var, og er, solid, og etter noen år tok Evenmo fagbrev. Og så har hun blitt her.

– Jeg tenkte jeg skulle studere jus etter handelsskolen, men jeg tror jeg har valgt rett yrke, sier hun.

Omsetningen i butikken har gått ned de siste årene, forteller Evenmo. Det har sin forklaring; flere butikker i sentrum har lagt ned, og folkelivet har stilnet. Dessuten påpeker Evenmo at den nye Coop Extra-butikken, 500 meter unna, har tatt mye av salget fra dem. Likevel frykter ikke de ansatte for jobbene sine. For ved tidligere nedskjæringer har ansatte bare blitt flytta til andre butikker i samvirkelaget.

De fleste av arbeidskollegaene til Evenmo har også tatt fagbrev. Og alle de 20 ansatte i butikken er HK-medlemmer. Da Inger Åse Evenmo begynte å jobbe her var det organisasjonsplikt i kooperasjonen – det var bare å skrive under innmeldingsskjemaet med det samme du begynte i jobben. Evenmo protesterte heller ikke.

– Det var helt greit. Jeg har alltid vært opptatt av organisasjon og politikk, forteller hun.

På 90-tallet var Evenmo hovedtillitsvalgt i det som het Inntrøndelag samvirkelag. I dag nøyer hun seg med å være tillitsvalgt på Coop Mega.

– Vi har det ganske greit her, vi trives og hjelper hverandre, sier Inger Åse Evenmo.

Mitt favorittuttrykk

«Såless» = Således/Slik/Sånn