NEI: Christopher Beckham, nestleder i HK, og Helge Storvik, leder i Funksjonærklubben i Vinmonopolet mener det ikke er riktig å utvide åpningstidene i Vinmonopolet.

Martin G. Slørdal

HK sier nei til lengre åpningstider i Vinmonopolet

Regjeringen vil at polet skal kunne holde åpent til klokka 21 både hverdager og lørdager. Det vil ikke HK.
25.01.2018

I regjeringens politiske plattform, den såkalte Jeløya-erklæringen, slår de tre partiene fast at de vil «endre alkoholloven slik at åpningstidene i Vinmonopolets lokale butikker kan følge kommunalt fastsatte salgstider for alkohol». Det er kommunene som bestemmer salgstidene for øl i butikk. Alkoholloven setter imidlertid rammene: Ølsalg kan i dag foregå fram til klokka 20 på hverdager og 18 på lørdager. Regjeringen vil endre loven slik at både ølsalg og polsalg kan foregå fram til klokka 21 både på hverdager og lørdager.

LESTE DU DENNE? Hillgunn mistet AFP-en da hun byttet jobb

Helsepolitisk instrument

Den HK-tilknyttede Funksjonærklubben i Vinmonopolet (FKV) er svært lite begeistret for utvidede åpningstider på polet.

– Vinmonopolet er et helsepolitisk instrument. Et av målene våre er at vi skal begrense skadevirkningene av alkohol. Det gjør vi ikke ved å øke tilgjengeligheten til alkohol, sier Helge Storvik, leder i FKV.

Han får støtte fra Christopher Beckham, nestleder i Handel og Kontor.

– Vi ser ingen behov for å utvide åpningstidene i Vinmonopolet. Stortinget har som mål å senke alkoholbruken. Det må vi ha i mente når vi diskuterer dette, Beckham han til HK-Nytt.

Undergraver monopolet

Både Storvik og Beckham er bekymret for at en utvidelse av åpningstidene vil undergrave de helsepolitiske argumentene for at Norge har et vinmonopol.

– Vinmonopolet fikk unntak fra EØS-avtalen fordi vi er et helsepolitisk virkemiddel. Ved å utvide åpningstidene frykter jeg at Norge vil klages inn for ESA, sier han.

ESA kontrollerer at EFTA-landene Norge, Island og Liechtenstein gjennomfører og følger reglene i EØS-avtalen.

De ansatte i Vinmonopolet ønsker seg heller ikke lengre arbeidsdager.

– Vi ønsker ikke mer ugunstige arbeidstider. Folk trenger også tid til å ivareta sine forpliktelser hjemme, sier Helge Storvik.

Endringer gir folkelig oppslutning

Vinmonopolet er forsiktige når de uttaler seg om saken. «Det er vår rolle å utøve den alkoholpolitikken det til enhver tid er et lovbestemt flertall for i Norge», skriver kommunikasjonssjef Jens Nordahl i Vinmonopolet i en e-post til HK-Nytt. Men endringer som styrker Vinmonopolets rolle som alkoholpolitisk instrument har tidligere hatt en positiv effekt på den restriktive alkoholpolitikken i Norge, framholder han. Og: «Endringer medfører økt folkelig oppslutning om den restriktive norske alkoholpolitikken», skriver Nordahl.

Han vurderer det slik at det ikke er flertall på Stortinget for å utvide Vinmonopolets åpningstider.

Ingen kampsak for dagligvarehandelen

I Jeløya-erklæringen heter det også at regjeringen vil «utvide alkohollovens ytre rammer for kommunal salgsbevilling av alkohol til kl 21 på hverdager og lørdager.» Det betyr at dagligvarebutikkene kan få selge øl til klokka 21 mandag til lørdag om kommunene tillater det.

Hovedorganisasjonen Virke, som organiserer bedriftene i varehandelen, har ingen bestemt oppfatning av en eventuell utvidelse av ølsalget. Kommunikasjonsrådgiver Julie Wentzel Frøland opplyser om at dette ikke er en sak som Virke har jobbet med eller hatt noe dialog med medlemmene sine om. «Så vidt oss bekjent har det ikke kommet noe påtrykk om dette fra noen i dagligvarebransjen, og det er derfor ikke naturlig for oss å uttale oss om det», skriver Frøland i en e-post til HK-Nytt.

Vinmonopolet er ikke medlem i Virke, men i Spekter. Derfor ønsker ikke Virke å uttale seg om åpningstidene på Vinmonopolet.

LES OGSÅ: Vinmonopolet er deltids-versting

25.01.2018