FRA PRIVAT TIL OFFENTLIG?: I dag er det det private selskapet Travel Retail Norway som driver taxfree-butikkene på flyplassene. Stortinget skal ta stilling til om Vinmonopolet skal overta salget av alkohol.

Avinor Oslo lufthavn

Ap vil ikke stemme for taxfree-endring nå

Selv om et flertall på Stortinget vil vurdere å overføre taxfreesalget på flyplassene til Vinmonopolet, må avgjørelsen drøye en god stund til.
21.02.2018

helge@lomedia.no

Arbeiderpartiet er nemlig ikke klare for å gjøre et endelig vedtak på nåværende tidspunkt. Argumentet er at både juridiske, økonomiske og praktiske spørsmål må utredes først.

Det får Senterpartiet til å reagere. De vil ha en endelig avklaring allerede tirsdag.

– Det er viktig å gjøre et slikt vedtak nå, slik at en kan få dette på plass og begynne prosessen med overtakelse av taxfree-salg på flyplassene. Det er skuffende at ikke Ap kan støtte dette nå, sier stortingsrepresentant Emilie Enger Mehl til frifagbevegelse.no.

LESTE DU DENNE?: Clas Ohlson må gi ansatt lov til å følge i barnehagen

Senterpartiet er skuffet

Førstkommende tirsdag skal Stortinget behandle et representantforslag fra tre Sp-representanter om å la Vinmonopolet ta over taxfreesalget på landets flyplasser når dagens avtale med Travel Retail Norway går ut i 2022.

– Vinmonopolet har en viktig samfunnsrolle i Norge og er et av de aller viktigste alkoholpolitiske virkemidlene. Det er stor oppslutning om Vinmonopolet i befolkningen. Likevel er Vinmonopolet under stort press. En stor andel av den alkoholholdige drikken som konsumeres i Norge er kjøpt i utlandet eller i taxfree-butikker. Nordmenn reiser mer enn tidligere. Dermed øker volumet av taxfreehandel, og det utgjør en stadig større andel av totalkonsumet, heter det i begrunnelsen for at Senterpartiet mener Vinmonopolet må inn på flyplassene.

Ap: Nødvendig med avklaringer

Arbeiderpartiet støtter at det vurderes å la Vinmonopolet ta over driften av taxfree-ordningen, men mener en slik overtakelse reiser en rekke kompliserte juridiske, økonomiske og praktiske spørsmål. Og vil derfor utsette vedtaket.

– Det foreliggende representantforslaget gir ingen avklaringer på disse spørsmålene, skriver Arbeiderpartiet i sine merknader til komiteinnstillingen.

Driften av flyplassene ligger under transportkomiteen, men alkoholsalg ligger under helsesektoren. Og helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) advarer mot å vedta dette nå. I løpet av denne stortingsperioden vil han nemlig legge fram en utredning som vil gi Stortinget mulighet til å vurdere en eventuell overtakelse ved utløp av anbudsperioden.

– Jeg ser ikke at forslaget om å la Vinmonopolet overta taxfreesalget er hensiktsmessig på nåværende tidspunkt, skriver han i et brev til helsekomiteen på Stortinget.

Distriktsopprør i Venstre for taxfree

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Sp-representanten Emilie Enger Mehl mener det er skuffende at Arbeiderpartiet ikke vil være med å avgjøre spørsmålet om taxfreesalget nå.

Pressefoto

Har gjort vedtak

Stortinget vedtok i forrige periode å be regjeringen legge fram en sak for Stortinget der det vurderes alle konsekvenser av og nødvendige lovendringer for at Vinmonopolet skal overta taxfreesalget av alkohol ved norske flyplasser ved utløp av gjeldende anbudsperiode.

Dette arbeidet er imidlertid ikke startet opp ennå. Og Høie gir ikke andre lovnader enn at det skal skje i løpet av stortingsperioden.

Forslagsstillerne Kjersti Toppe, Sigrid Simensen Ilsøy og Emilie Enger Mehl mener det haster å følge opp og gjøre et klart prinsippvedtak fra Stortingets side om dette, og mener en ny ordning ikke vil svekke finansieringen av Avinors flyplasser.

Vil ha fortgang i arbeidet

Også Arbeiderpartiets medlemmer i transport- og kommunikasjonskomiteen, som har uttalt seg om saken, ber nå om fortgang fra regjeringen i forhold til denne utredningen. Sammen med SV har partiet foreslått at det skal skje i statsbudsjettet for 2019.

– Det er viktig at regjeringen setter fortgang i dette arbeidet for å sikre at eventuelle endringer i driften av taxfreesalget av alkohol ved norske flyplasser kan implementeres i god tid før utløpet av gjeldende anbudsperiode. En avklaring tidligst mulig i denne stortingsperioden vil også være viktig for de aktørene som nå opplever usikkerhet rundt fremtidige rammevilkår i denne bransjen, og samtidig gi dem bedre tid til eventuelle omstillinger, skriver Arbeiderpartiet og SV i sine merknader.

HK vil ha fakta på bordet

Christopher Beckham, nestleder i Handel og Kontor, er fornøyd med Ap og SV-medlemmene i helse- og omsorgskomiteen sitt alternative forslag om at regjeringen må følge opp saken i statsbudsjettet for neste år.

– Det er vanskelig å gjøre et prinsippvedtak om dette før vi får alle fakta på bordet, sier han.

Beckham understreker at HK både er opptatt av å beholde arbeidsplassene i taxfree-utsalgene, og at taxfree-ordningen også i framtida skal være med på å finansiere flyplassene i Norge.

LES OGSÅ: NTL forsvarer taxfree på flyplassene

21.02.2018