SKUFFA: Klubbleder Terje Pettersen (tv.) og Cato Vråberg ved forsikringsselskapet Vardia i Sortland er redd 76 arbeidsplasser går dukken om selskapet gjør alvor av nedleggingsplanene.

Håvard Sæbø

Vardia-ansatte frykter for jobbene sine

Forsikringskontoret i Sortland står i fare for å bli nedlagt. 76 arbeidsplasser kan bli borte.
04.05.2016

I forrige uke vedtok styret i forsikringsselskapet Vardia å starte prosessen med å legge ned sin avdeling i Sortland i Nordland. Selskapet ønsker heller å ansette flere ved avdelingen i Porsgrunn. De ansatte i Sortland har jobbet hardt for å beholde jobbene sine.

Ifølge Terje Pettersen, HKs hovedtillitsvalgte i Vardia, har de tillitsvalgte vært i drøftingsmøter med ledelsen i selskapet siden midten av mars.

Jordskjelv

Klubben har fått hjelp av både Handel og Kontor og LOs næringspolitiske avdeling, og mener de kan dokumentere at det vil være mer lønnsomt å beholde avdelingene både i Sortland og Porsgrunn enn å legge ned i Sortland. Men Pettersen er redd de taler for døve ører.

– Det må et jordskjelv til for at ledelsen skal endre mening, sier han til HK-Nytt.

Skuffa og forbanna

Vardia sysselsetter 76 personer i Sortland og er den største bedriften i kommunen. En nedlegging av Vardias avdeling her får konsekvenser for mange.

– Vi er både skuffa og forbanna. Vi mener bedriften bør snu i denne saken, sier Terje Pettersen.

Mange av de Vardia-ansatte i Sortland jobbet tidligere i Opplysningstjenesten 1881. Da denne bedriften ble nedlagt i 2009, fikk Vardia overta inventar og utstyr, og gratis husleie i ett år, opplyser Pettersen. De ansatte som kom fra 1881 jobbet for halv lønn for Vardia i den perioden de hadde sluttpakker fra 1881.

– Det er litt bittert at de vil legge ned her når vi har vært med på å bygge opp selskapet, sier Pettersen.

Må kutte kostnader

Daglig leder Børge Leknes i Vardia, bekrefter overfor NRK at de ansatte brukte egen etterlønn i de første månedene, men sier den økonomiske situasjonen i dag gjør at man må kutte kostnader.

– De har absolutt vært med og bidratt. Da vi startet i 2009, var det ingen forsikringskompetanse der. Det at de ansatte var villig til å ta denne investeringen, gjorde at det var mulig å komme i gang, sier Leknes til NRK.

– Lytt til de tillitsvalgte

Det endelige vedtaket om nedlegging er ennå ikke fattet. Det tillater først omstillingsloven etter en prosess som involverer fylkeskommunen. Handel og Kontor mener fylkeskommunen er er blitt informert for seint.

– Vi forutsetter at det ikke gjennomføres noen salg, disposisjoner eller oppsigelser før en slik prosess er forsvarlig gjennomført, sier HK-leder Trine Lise Sundnes.

Hun ber ledelsen i Vardia revurdere sin beslutning.

– Vi ber ledelsen om å ta sitt samfunnsansvar overfor lokalsamfunnet og lytte til de tillitsvalgte, sier Sundnes.

04.05.2016