SIER NEI: Klubbleder Roger Jacobsen og kollegene på lagerbedriften Solar er ikke tilhengere av en endret arbeidsmiljølov.

Eva Ler Nilsen

Streiket i kantina

Klubbleder Roger Jacobsen og kollegene på Solar valgte kantina som arena for dagens politiske streik.
28.01.2015

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Klokka 14.00 stimlet de sammen i lagerbedriftens kantine på Jessheim, HK-klubbmedlemmene med Roger Jacobsen i spissen. Det er praktiske årsaker til at de valgte å bli på jobben under den to timer lange streiken mot regjeringens planer om endringer av arbeidsmiljøloven.

Lang reisevei

– Om vi skulle deltatt på markeringen i Oslo hadde det tatt oss tre kvarter å reise hver vei, så vi ville fått minimalt ut av det som skjer i byen. Dessuten er det et annet praktisk problem. Her jobber vi skift. Rundt en tredel av alle som deltok her i dag, startet på jobb idet streiken begynte, og de måtte jo være klare til å jobbe igjen klokka 16.00, påpeker klubblederen.

Han har oppfordret alle i klubben til å delta i streiken lokalt, og er glad for at mange ble med. I kantina var rundt 30 lagerarbeidere samlet i streik. I tillegg var det noen som streiket i avdelingene de hører til. Noen hadde forlatt arbeidsplassen allerede etter endt arbeidsdag. Om to timer er for kort?

– Nei, jeg synes egentlig ikke det. Dette er jo en markering for å gi regjeringen et innblikk i hvor mange som er uenige i deres politikk. Vi får gjort mye på to timer, og de vil nok få med seg det viktige signalet fra arbeidstakerne, sier klubblederen til HK-Nytt.

Regjeringen har forregnet seg

For ham var det svært viktig å delta i dagens streik.

– Vi vil bli hardt rammet dersom regjeringen får gjennomslag for sine planer. Her på Solar har vi mange innleide, vi har mange vikarkolleger som er frustrerte over ikke å ha fast jobb og dermed være fratatt blant annet muligheten til å få lån, sier han.

Jacobsen frykter at enda flere kommer i denne situasjonen dersom det blir enklere å ansette midlertidig.

– For meg handler det egentlig om hele pakka. Jeg er også imot alle tiltakene for å skape det de tror er fleksibilitet for de ansatte. Jeg tror Eriksson har forregnet seg på antallet som styrer over sin egen arbeidsdag og som kan jobbe når det passer dem selv. Vi er veldig mange i dette landet som må være på jobben de timene vi skal jobbe. Det de foreslår er kun fleksibelt for arbeidsgiverne, understreker han.

HK på Gardermoen

Noen kilometer unna, utenfor avgangshallen på Gardermoen, hadde 200-300 mennesker samlet seg for å markere motstand mot endringene i arbeidsmiljøloven. En av dem som holdt appell var HK-nestleder Christopher Beckham.

– Vi står her på Gardemoen i dag fordi vi ikke aksepterer regjeringens arbeidslivspolitikk. Kollektivtrafikken står stille, flyplassene i hele Norge er rammet, offentlige kontorer er stengt, butikker er stengt, lærerne har låst klasserommene. kontoransatte, industriansatte, i by og bygd, på fastlandet - og ute på sokkelen, deltar alle i dagens politiske streik, sa han til stor applaus.

Også Beckham uttrykte stor bekymring for konsekvensene av en ny politikk for arbeidslivet.

– Vi finner oss aldri i at regjeringen skal diktere når vi får være sammen med famile og venner, sa han og viste til at regjeringen med sine forslag vil skape et uforutsigbart, utrygt arbeidsliv hvor ansatte vil få langt dårligere innflytelse over sin egen arbeidshverdag.

Les alt om streiken

Frifagbevegelse har en fyldig dekning av streiken over hele landet.

Klikk deg inn: frifagbevegelse.no

28.01.2015

Les alt om streiken

Frifagbevegelse har en fyldig dekning av streiken over hele landet.

Klikk deg inn: frifagbevegelse.no