GÅR UT OVER MEDLEMMENE: Forbundslederne Jørn Eggum (Fellesforbundet), Mimmi Kvisvik (Fellesorganisasjonen) og Christoffer Beckham (Handel og Kontor) er bekymret for at de høye strømprisene vil føre til at medlemmene får mindre penger å kjøpe for.

Erelnd Angelo/Ole Palmstrøm/Leif Martin Kirknes

Strømpriser og lønn:

Slik kan strømprisen påvirke lønnsoppgjøret, ifølge forbundslederne

Tre forbundsledere i LO er enige i at kjøpekrafta i år vil gå ned på grunn av den store prisveksten. Dette forventer de av neste års lønnsoppgjør.
03.12.2021
03.12.2021 12:31

torgny@lomedia.no

Forbundsledere i LO synes det er i tidligste laget å kommentere hvordan dagens ekstreme strømpris vil påvirke neste års tariffoppgjør, men de tror at prisveksten i 2021 vil gi nedgang i kjøpekraften.

Slik er regnestykket:

Den økonomiske rammen for lønnsoppgjøret var 2,7 prosent. Prisveksten fra oktober i fjor til oktober i år var på 3,5. Prisen på strøm driver prisveksten opp. Med strøm ut av regnskapet, har prisene sunket med 0,9 prosent.

Hva er kjøpekraft? Se forklaringen

Umulig med økt kjøpekraft

Strømprisen i oktober i år var på rundt 120 øre per kilowattimer. I november har strømprisene fordoblet seg i forhold til måneden før.

– Det er for tidlig å si noe om hvilken innvirkning de høye strømprisene kommer til å ha å si for neste års lønnsoppgjør, sier leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, til FriFagbevegelse. Men han føyer til at det ser ut som om det blir umulig å oppnå forbedret kjøpekraft med den prisstigningen vi har i år.

Aktuelt: Vinteren blir trolig rådyr – du bør stramme inn nå, råder økonomer

Over 4 prosent

Leder i Fellesorganisasjonen, Mimi Kvisvik, deler Eggums bekymring.

– Spørsmålet om prisvekst gjelder ikke bare strøm, det gjelder prisveksten på alle områder.

Hun forventer at prisveksten kommer til å bli over 4 prosent, og at det kommer til å føre til et stort avvik mellom resultatet i fjorårets lønnsoppgjør og målet om å opprettholde kjøpekrafta.

– Dette er ikke bra, og det krever at det blir kompensert i lønnsoppgjøret, sier hun.

Strømpriser: SV og regjeringen går sammen om strømtiltak

Endelig krav i februar

Christoffer Beckham i Handel og Kontor i Norge forventer en reallønnsvekst i 2022. HK-medlemmene har stått i front under pandemien, og han forventer at de ikke går ned i lønn.

Spørsmålet om kravene til neste års tariffoppgjør skal drøftes i LOs inntektspolitiske utvalg. Her sitter deler av LO-ledelsen og de fleste forbundslederne.

Utvalget har allerede begynt sitt arbeid, men de endelige kravene blir ikke utformet før i februar. Først skal de legge fram sin innstilling for LOs sekretariat – og så skal det behandles i LOs representantskap som vedtar LOs endelige krav.

Forhandlingene begynner i mars – og dersom det blir et forbundsvist oppgjør, skal forhandlingene være avsluttet innen 1. april.

Les også: Forbundslederen i EL og IT Forbundet vil fjerne momsen på strømregninga

03.12.2021
03.12.2021 12:31