NEI TAKK: De ansatte i Vinmopolet synes det vil være uheldig om vin og brennevin blir tilgjengelig en time lengre på lørdager.

Regjeringen vil holde polet åpent lenger på lørdager

Vinmonopolet skal kunne holde åpent til klokka 16.00 på lørdager, foreslår regjeringen. HK sier nei.
19.06.2019

I Granavolden-erklæringen slår de fire regjeringspartiene fast at de ønsker å la Vinmonopolet være åpent til klokka 16.00 på lørdager, én time lengre enn i dag. Nå vil regjeringen sette dette ut i livet. Helse- og omsorgsdepartementet har sendt forslaget ut på høring.

LESTE DU DENNE?: Tariffavtale gir deg mer å rutte med i ferien

– Populært blant brukerne

– Mange har møtt stengte dører lørdag klokken 15.00. Vi ønsker å tilrettelegge slik at Vinmonopolet kan velge å holde åpent til klokken 16.00 i stedet. Det tror vi vil være populært blant brukerne, sier folkehelseminister Sylvi Listhaug til vg.no.

– Handlemønsteret har endret seg, folk går senere i butikker på lørdager. Vi vil åpne for en forskyving av åpningstiden på polet, så blir det opp til Vinmonopolet å fastsette åpningstidene i det enkelte utsalg, sier ministeren.

Uheldig, mener HK

Forslaget er ikke populært i HK, som organiserer de ansatte i Vinmonopolet. Forbundet er også høringsinstans i denne saken.

– Vi synes det er veldig trist at folkehelseministeren ikke setter Vinmonopolets alkoholpolitiske ansvar i fokus. Å utvide åpningstiden gir lettere tilgang til vin og brennevin. Det er uheldig med tanke på familier som har utfordringer med alkohol, sier nestleder Christopher Beckham til HK-Nytt.

Han synes det er uforståelig at en statsråd med ansvar for folkehelsen lanserer et slikt forslag.

Vil stoppe forsalget

De ansatte i Vinmonopolet har heller ingen interesse av å skyve på arbeidstiden på lørdager, til klokka 10.00 og fram til klokka 16.00. I dag har mange polutsalg åpent fra klokka 09.00 lørdag morgen, mens loven åpner for åpning klokka 08.30.

– De ansatte ser heller ikke behovet for å endre åpningstidene. De ønsker å ta helg klokka 15.00 for å være sammen med familien, sier Beckham.

Nestlederen peker også på at å flytte åpningstiden til klokka 16.00 vil påføre Vinmonopolet større lønnsutgifter i form av tillegg for ubekvem arbeidstid.

– Vi kommer til å bestride dette, og vil se på muligheter til å stoppe dette, sier Beckham.

LES OGSÅ: HK-leder Sundnes: Nye åpningstider på Vinmonopolet må forhandles

LES OGSÅ: HK sier nei til lengre åpningstider i Vinmonopolet