ØNSKER TARIFFAVTALE, FÅR NEI: Lørdag går de ansatte ved Power Porsgrunn ut i streik for tariffavtale. Ilustrasjonsfoto.

Martin Guttormsen Slørdal

Elektrokjede nekter å inngå tariffavtale med Handel og Kontor:

Power-ansatte ut i streik for tariffavtale

Ledelsen ved elektrokjeden Power i Porsgrunn vil ikke skrive under tariffavtale med HK. Lørdag går de ansatte ut i streik.
19.04.2018

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Handel og Kontor, som har sju medlemmer blant de 13 fast ansatte i bedriften, krevde tariffavtale på vegne av disse. De fikk nei. Denne uka har partene vært til mekling uten at det førte til en underskrevet tariffavtale. Dermed er det duket for streik ved elektrokjedens butikk i Porsgrunn fra lørdag.

LES OGSÅ: Minstelønna til lageransatte går opp med 26 kroner i timen

Full støtte fra HK

HK-nestleder Bjørn Mietinen sier i en pressemelding at det å streike for orda forhold burde være unødvendig i dagens arbeidsliv, men sier at de ikke har noe valg når bedriften står steilt på sitt.

– Jeg hadde håpet vi skulle unngå streik, men konstaterer at Power Porsgrunn er villig til å gå langt for å nekte de ansatte ordna forhold og tariffavtale. Nå må de ansatte streike for å få tariffavtale på plass, sier Mietinen.

Han lover full støtte i streiken.

– Power Porsgrunn skal vite av våre HK-medlemmer er klare til å ta kampen og stå løpet ut, og at hele fagbevegelsen står sammen med dem, uttaler han.

Ikke første gang

Det er ikke første gang forbundet opplever at elektrokjeden er motstandere av tariffavtale. For to år siden meldte kjeden, som den gang het Expert, seg ut av arbeidsgiverorganisasjonen Virke og sa opp alle tariffavtalene de hadde med HK. HK ville at avtalene skulle videreføres i de enkelte butikkene, men det ville ikke kjedeledelsen.

Etter trusler om streik og to dagers mekling, ga bedriften imidlertid etter.

Du kan lese mer om den saken her.

Ikke nok medlemmer

Personalsjef Morten Hovland i Power Norge sier til NRK at de ikke nekter de ansatte i Porsgrunn tariffavtale, og sier at HK bryter spillereglene ved å gå til streik.

Kjeden hevder at HK ikke har nok medlemmer i butikken til å kunne kreve tariffavtale. De hevder også at flertallet av de ansatte ikke vil ha avtalen med HK, men heller lønnes etter kjedens eget system.

Regionkontorleder Lena Reitan ved HK-kontoret i Tønsberg understreker at HK har halvparten av de fast ansatte som medlemmer.

– En organisasjonsgrad på over 50 prosent betyr at vi har mer enn godt nok grunnlag for vårt avtalekrav, sier hun.

I dag er det tariffavtale i 29 av Power Norges 61 virksomheter i hele landet.

19.04.2018