FORVENTER MER: Amir Mayani, leder i Fagforening for luftfart og reiseliv.

Koronaviruset

Krisetoppmøte om luftfarten hos Erna. I HK forventer de konkrete tiltak mot konkurs

De parlamentariske lederne og statsminister Erna Solberg møttes til krisemøte om luftfart torsdag ettermiddag. – Vi forventer konkrete tiltak for å unngå konkurs, sier Amir Mayani i HK.
19.03.2020
19.03.2020 16:54

helge@lomedia.no

erlend@lomedia.no

Luftfarten var ikke en del av krisepakke som ble behandlet i Stortinget torsdag. Stortinget kan nemlig ikke uten videre vedta milliardstøtte eller gi tilsagn om milliardlån til luftfarten og konkrete flyselskap. Initiativet må komme fra regjeringen.

Les mer: Luftfarten nær utradert av korona: – Stort sett alle er eller blir permittert

Etter det FriFagbevegelse erfarer, var det imidlertid et korona-toppmøte mellom parlamentariske ledere og statsminister Erna Solberg etter at møtet i Stortinget var ferdig torsdag.

Til NTB sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) at departementet jobber på høygir med å få til løsninger:

– Jeg kan naturlig nok ikke si noe om hva det er. Det er veldig sensitivt.

– Må komme nå

NHO Luftfart, Norsk Flygerforbund og Kabinansattes Forbund har i et felles brev bedt om støtte på seks til åtte milliarder kroner for å redde en luftfart i dyp krise.

Leder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, mener det er helt avgjørende at regjeringen nå sikrer statlige garantier på 6 til 8 milliarder kroner i første omgang.

– Dette må komme på plass svært raskt. Man har ikke tid til å somle med dette. Man har ikke tid til å utsette dette lenger, sier Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.

Det er vilje til på Stortinget å gå inn på eiersiden i flyselskap, men stor skepsis til å gå inn i Norwegian på grunn av selskapsstrukturen.

HK: – Vi trenger mer

Amir Mayani, leder av fagforeningen FLR (Fagforening for luftfart og reiseliv) i Handel og Kontor, mener regjeringen må agere raskt.

Lite koronafrykt blant butikkansatte

– Jeg forventer konkrete tiltak fra regjeringen som går direkte på å redde flyselskapene fra eventuell konkurs. Å redusere eller fjerne avgifter er bra, men langt fra å redde dem, skriver Mayani i en sms til HK-Nytt.

FLRs medlemmer jobber i handlingselskapene, altså selskapene som betjener flyene på flyplassen med innsjekking og lignende. Disse vil også lide om et flyselskap går konkurs.

– Det haster spesielt for Norwegian som sliter mest, og som ikke har fått noe spesifikt bistand enn det som har vært felles for alle, sier Mayani.

FOT-rutene

De fire opposisjonspartiene Ap, FrP, Sp og SV sørget derimot torsdag for å gi Widerøe nødhjelp i form av en støtte til såkalte FOT-ruter (kort forklart statsstøttede ruter i distriktet).

Staten skal betale differansen mellom bortfall av inntekter og økte kostnader på rutene, opp til 40 millioner i måneden.

– Det er bra. Det bidrar til å berge at Widerøe kommer tilbake der vi var, den dagen dette er over. Det skal vi klare, sier Desireè Ojala, konserntillitsvalgt i Widerøe Ground Handling (WGH).

MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV

600 av 1800 ansatte i WGH er nå permittert. Og tallet blir trolig enda høyere når folk kommer tilbake fra sykdom og karantene.

– Det er skremmende mange som har fått permitteringsvarsel. Men jeg er utrolig stolt over mine kolleger, de tar det utrolig bra. Vi oppfordrer til gode løsninger lokalt som ganger alle, sier Ojala.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

19.03.2020