VELKOMMEN TIL OSS: Både Trine Lise Sundnes i HK og Odd Chr. Øverland i Postkom (snart Fagforbundet) mener de kan gjøre en god jobb for LO-medlemmene i finanssektoren.

Martin Guttormsen Slørdal/Jan-Erik Østlie

HK og Postkom konkurrerer om 299 medlemmer i finansnæringen

Postkom-leder Odd Christian Øverland vil ha finansmedlemmene med inn i Fagforbundet. Trine Lise Sundnes advarer mot det og inviterer dem inn i HK.
07.06.2019

hk-nytt@lomedia.no

I midten av mai var resultatet av Postkoms uravstemning klart: Fire av fem (80,7 prosent) yrkesaktive medlemmer stemte ja til sammenslåing med Fagforbundet.

Nå skal Postkoms 299 yrkesaktive medlemmer i LO Finans bestemme hvor de skal gå. Valget står mellom Fagforbundet og Handel og Kontor i Norge (HK).

LES OGSÅ: Robert (58) ble arbeidsløs og mistet AFP-pensjonen på en million kroner

Kretsleder i LO Finans Postkom, Jannicke Skaanes, opplyser at kretsstyret skal gjennomføre møter med HK og Fagforbundet i løpet av juni, før styret lander på en anbefaling til medlemmene sine. Viktige områder kretsen vil vurdere forbundene på, er ressurser, kompetanse, finansiering av krets og medlemsfordeler.

Kretsen skal gjennomføre en uravstemning i august i tide til at resultatet er klart til Postkoms ekstraordinære landsmøte 27. august.

– Vi satser på å starte den digitale avstemningen andre uken av august. Det viktigste for oss er å avklare hvilket av forbundene som ønsker å satse på finansnæringen. Det er viktig å ha et springbrett inn i privat næringsliv, sa Skaanes.

Øverlands anbefaling

Postkom-leder Odd Christian Øverland mener at LO Finans-medlemmene vil være best tjent med å følge med resten av dagens Postkom inn i Fagforbundet.

– Fagforbundet har i våre samtaler gitt uttrykk for at de ønsker å gjøre en ordentlig jobb innen finanssektoren. Og hvis det er ett forbund som har muskler og ressurser til å avsette et større fotavtrykk i finanssektoren, så er det Fagforbundet, sier Øverland.

Øverland påpeker at Postkom og HK i mange år har hatt en felles tariffavtale i finanssektoren, uten at de har kommet lenger enn til å være brysomme «småsøstre» til mektige Finansforbundet.

• FÅ NYHETSBREV FRA HK-NYTT

Mener LO burde vært større

– LO burde ikke være så forsvinnende liten i finanssektoren. LO burde vært en tydeligere utfordrer til Finansforbundet enn det vi i HK og Postkom har klart.

Det har ikke stått på økonomi, Postkom har penger nok, ifølge Øverland. Han mener de ikke har hatt de menneskelige ressursene som må til for å prioritere en slik satsing høyt nok over lang tid.

– Da er det enkelt å gi våre medlemmer i LO Finans det rådet jeg nå gir dem, sier Øverland.

HK: Vi satser og vokser

Forbundsleder i HK, Trine Lise Sundnes, synes ikke forbundet har noen grunn til å ta selvkritikk for manglende resultater på satsingen i finansnæringen.

– Jeg kan ikke uttale meg om hvordan Postkoms manglende satsing i bank og finans har virket, det spørsmålet må rettes til Postkom. Fra HKs side har vi nå 18 klubber med vel 1.750 medlemmer i bank- og finansnæringen. Vi har de siste årene økt antallet klubber og vi vokser i antall medlemmer. Jeg er uenig med Øverlands tilnærming om manglende satsing. HK satser og vokser, sier Sundnes.

– Trist om Postkom isolerer seg

– Jeg synes det ville være trist om Postkom-klubben i DNB velger å isolere seg i Fagforbundet. Resten av bank- og forsikringsområdet er HKs teig i LO-sammenheng, påpeker Sundnes.

Det innebærer at HK har organisasjonsretten i LO innen bank- og forsikringsområdet utenfor DNB. Det betyr i så fall at det ikke er fritt fram for Fagforbundet å satse i finansnæringen.

– Vi inkluderer gjerne LO Finans Postkom i vår landsomfattende avdeling så de får ta del i et større sektorfellesskap. I forbindelse med LOs satsing på høyere utdanning har forbundet på trappene en egen storsatsing i næringa, det håper jeg LO Finans Postkom er interessert i å ta del i, som medlemmer hos oss, sier Sundnes.

Avviser LO-konflikt

Øverland avviser at en overgang til Fagforbundet vil bety at LO Finans Postkom isoleres.

– Dette dreier seg om en videreføring av dagens teigdeling, med tilførsel av ny kraft og ny satsing for våre finansansatte medlemmer.

– Ser du for deg at det blåser opp til en krig internt i LO om organisasjonsretten innen bank- og finansområdet?

– Jeg ser ingen grunn til at en overgang til Fagforbundet skal medføre en form for intern LO-konflikt. Vårt mål er å rekrutterre de uorganiserte – og selvfølgelig å organisere så mange som mulig av dagens medlemmer i Finansforbundet, sier Øverland.

• FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

LO Finans:

• Paraplyorganisasjonen LO Finans organiserer i dag 2.000 ansatte i finansnæringen.

• Ansatte i finansnæringen som ønsker å være medlem i LO har til nå kunnet velge å bli medlem enten i Handel og Kontor (HK) eller Norsk Post- og Kommunikasjonsforbund (Postkom) for å havne under LO Finans.

07.06.2019

LO Finans: