JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
KJØREGODTGJØRELSEN: 4.03 kroner pr. kilometer er for lite, mener LO Stat. Godtgjørelsen for kjøring med egen bil står på stedet hvil.

KJØREGODTGJØRELSEN: 4.03 kroner pr. kilometer er for lite, mener LO Stat. Godtgjørelsen for kjøring med egen bil står på stedet hvil.

colourbox.com

Diett og kjøregodtgjørelse:

Her er de nye satsene for diett og kjøregodtgjørelse – for deg som reiser i jobben

De fleste ansatte i Norge får dekt utgifter på reise etter statens satser. Nå er de nye satsene klare.
06.05.2020
10:22
06.05.2020 10:22

merete.jansen@lomedia.no

Alle ansatte i offentlig sektor og nesten 90 prosent i privat sektor får dekket utgifter på reise etter statens satser.

LO Stat er imidlertid ikke fornøyd med nivået på årets satser.

Statens satser for reiser og diett dekker ikke de reelle kostnadene, mener LO Stat. Nye satser gjelder fra 1. juni, men ikke alle er justert opp.

Les også: Ansatte risikerer en sommer uten feriepenger

Mindre endringer

Avtalene om dekning av utgifter til reise og kost i Norge og i utlandet har samme ordlyd i 2020 som året før. Det er kun gjort mindre endringer i noen av satsene fra 1. juni.

Satsen for reiser utover 12 timer uten overnatting er for eksempel justert opp med 2,7 prosent, fra 780 til 801 kroner. Tilnærmet samme prosentvise økning er gjort for de andre diettsatsene.

Regjeringen forslår å la Vinmonopolet holde åpent en time lenger på lørdager

Godtgjørelsen for kjøring med egen bil står derimot på stedet hvil, nærmere bestemt på 4.03 kroner pr. kilometer.

Det samme gjelder satsen for ulegitimert overnatting og de øvrige satsene i regulativet.

Nye satser fra 1. juni 2020:

Over 12 timers reise med overnatting: 801 kr (tidl. 780 kr)

6–12 timers reise: 315 kr (tidl. 307 kr)

Over 12 timers reise: 585 kr (tidl. 570 kr)

Ulegitimert overnatting: 435 kr (uendret)

Kilometergodtgjørelse bil: 4.03 kr (uendret)

Passasjertillegg bil: 1 kr (uendret)

Ikke i mål

– Det har vært veldig vanskelige forhandlinger, sier Vibecke Solhaug som har representert LO Stat.

– Vi mener at dagens avtaler ikke er oppdatert med tanke på hvordan arbeidslivet fungerer.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

Solhaug hadde, i likhet med representantene for de andre hovedsammenslutningene, håpet å få til noen prinsipielle endringer i avtaletekstene.

Hvem bør være omfattet av avtalene? I hvilken grad bør man kunne velge klimavennlig transport? Slike vurderinger mener hun bør komme bedre til uttrykk i avtalene.

FØLG HK-NYTT PÅ INSTAGRAM

– Det er også viktig at forståelsen og praktiseringen av avtalene er lik i hele staten. Det er et mål for LO Stat at intensjonene i avtalen skal følges. Når vi opplever at enkelte etater prøver å spare penger på de ansattes bekostning når de er på reise, reagerer LO Stat sterkt på det, sier Solhaug.

Partene endte med å fastslå at de innen utgangen av februar 2021 skal «gjennomgå reiseavtalene i sin helhet med tanke på å tilpasse (dem) til dagens arbeidsliv og organisering».

Ikke nok pr. kilometer

En av satsene staten Kommunalt- og moderniseringsdepartementet (KMD) ikke gikk med på å øke, er for kjøring med egen bil.

LO Stat sekretær Vibecke Solhaug mener at 4.03 kroner pr. kilometer er for lite. Spesielt når deler av beløpet skattlegges.

– Hvem gidder å bruke egen bil hvis de ikke får dekket de reelle utgiftene? spør hun retorisk.

Solhaug savner en diskusjon om hvor mye satsene bør økes etter at det ble innført skatt på både kjøring og diett.

– Det er blitt slik at staten gir med den ene hånden og ta med den andre. Da bør man vurdere om den reelle dekningen er god nok.

Klimahensyn

Noe annet LO Stat mener hører hjemme i en oppdatert reiseavtale, er en beskrivelse av hvorvidt man kan velge å reise miljøvennlig selv om det koster noen kroner ekstra. I teksten heter det at man alltid skal velge hurtigste og rimeligste alternativ.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

– Mange ønsker å ta hensyn til klima og miljø. Noen ganger kan det bli både dyrere og føre til lengre reisetid. Men her mener vi man bør kunne gjøre en avveining. Hvis man finner et alternativ som er noenlunde rimelig, bør man også kunne vekte klimahensynet, mener Solhaug, som gjerne vil ha dette beskrevet i avtalen.

Reiser i utlandet

De fleste satsene for reiser i utlandet er endret fra året før, noen er blitt høyere, andre lavere. Satsen for reiser til Island, er for eksempel redusert med 220 kroner, mens godtgjørelsen for reiser til Sveits har økt med 160 kroner. For de fleste land er endringene bare på mellom 10 og 40 kroner døgnet, i den ene eller den andre retningen.

Noe som LO Stat er mer opptatt av å få endret, er skillet mellom arbeidstid og reisetid.

– Den generelle diskusjonen om arbeidstid på reise har vi ikke tatt grundig nok i forhandlingene, sier Solhaug.

Hun opplever at staten som arbeidsgiver er opptatt av å ha sterkere styringsrett på enkeltelementer.

– Blant annet derfor har vi nå brukt seks måneder på å lande en avtale der vi ikke har fått regulert annet enn noen få satser.

90 prosent i det private

Selv om statens satser for reise og kost i utgangspunktet gjelder de ansatte i staten, har disse satsene i årevis også blitt brukt i det private næringslivet.

Fornyings- og administrasjonsdepartementet anslo for en del år siden at 90 prosent av private virksomheter bruker satsene.

– Tallet er trolig synkende nå, fordi flere reiser på regning eller følger Skatteetatens satser, som er noe lavere, sier økonomirådgiver Espen Øren i selskapet Simployer.

Han er en mye brukt ekspert i slike spørsmål.

For nærmere ti år siden anslo daværende statsråd Trond Giske at det ble levert åtte millioner reiseregninger i Norge årlig, med grunnlag i statens satser. Dette forteller også noe om hvor mange som bruker satsene.

06.05.2020
10:22
06.05.2020 10:22