LENGE NOK: De ansatte jobber lenge nok på lørdager, mener HK, som organiserer de ansatte i Vinmonopolet.

Martin Guttormsen Slørdal

Regjeringen forslår å la Vinmonopolet holde åpent en time lenger på lørdager

Fredag leverte regjeringen forslag til Stortinget om å utvide Vinmonopolets åpningstider på lørdager med én time. Det er mot HKs vilje.
24.04.2020
24.04.2020 15:12

ylva.seiff.berge@lomedia.no

I dag kan Vinmonopolet ha åpent mellom klokken 08.30 og 15.00 på lørdager og dager før helligdager. De aller fleste av dem åpner klokka 10 og stenger klokka 15.

Vinmonopolet kan nå bli åpent fra klokken 10 til 16 på lørdager etter at regjeringen fredag foreslår å endre rammene for Vinmonopolets åpningstider.

Les også: HK vil ha inn korona som yrkesskade for butikkansatte

HK støtter ikke utvidede åpningstider

Det er et forslag HK, som organiserer de ansatte i Vinomopolet, ikke er begeistret for.

– Vi ønsker ikke at åpningstidene skal utvides. Nå kommer vi til å diskutere dette med de tillitsvalgte i bedriften, og se hva vi kan få gjort i forhold til dette, sier HK-leder Christopher Beckham.

Da forslaget var på høring høsten 2019 var HK en av instansene som sendte inn svar. HK støttet forslaget om å flytte åpningstidsrammene fra klokka 08.30 til 10.00, men frarådet å utvide fra klokka 15.00 til 16.00.

– Dette er et ønske som kommer fra politikerne, ikke fra de ansatte og ikke fra publikum. Vi håper vi kan stoppe denne utvidelsen av åpningstidene, sier Beckham.

Les også: Er du permittert og skal tilbake i jobb? Dette er rettighetene dine

Vil hindre lenger arbeidsdager

På spørsmål fra HK-Nytt om en time lenger åpningstid vil påvirke de ansattes hverdag, er HK-lederen klar i sin tale.

– Klart en time har mye å si. Vi mener at åpningstidene i dag er tilstrekkelige, sier Beckham.

Han peker på at Vinmonopolet har vist hvor viktig de er som monopol i Norge under koronakrisen, og det har de klart innenfor normale åpningstider.

– Vi ser at nå i korona-situasjonen, når grensene har vært stengt og taxfree-salget har gått dramatisk ned, har Vinmonopolet vist at de har taklet situasjonen innenfor dagens åpningstider, sier HK-lederen.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

Tariffavtalen må følges

I høringssvaret som HK leverte i 2019 presiserer forbundet at dersom forslaget blir vedtatt, må arbeidstakerrettighetene blir ivaretatt. Skal arbeidstidene endres, må Vinmonopolet følge tariffavtalen.

– Blir dette vedtatt må Vinmonopolet og de ansatte gå i drøfting om tariffavtalen. Vi må se om vi kan stoppe dette eller om vi kan forskyve prosessen, sier Beckham.

Endret handelsmønster

Helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) uttaler i en pressemelding fra regjeringen at handlemønsteret i befolkningen har endret seg. Forslaget om at Vinmonopolet kan holde åpent til 16 på lørdager, gjenspeiler våre handlevaner, ifølge Høie.

Christopher Beckham er på sin side engstelig for at lengre åpningstider vil utfordre EØS-avtalen og påvirke Vinmonopolets samfunnsoppdrag.

– Vi har et unntak fra EØS-avtalen fordi Vinmonopolet er et helsepolitisk virkemiddel. Om Vinmonopolet skal få lengre og lengre åpningstider, blir det et spørsmål om vi trenger et vinmonopol, sier Beckham.

MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV

24.04.2020